Részlet Lázár István Kiált Patak vára c. könyvéből
(Bolondok
és árvák) A két testvérközség, Hercegkút és Károlyfalva alapítói
egyszerre érkeztek. Előbbit 30, utóbbit 16 család hozta létre 1754-ben,
lakosságuk ma 105, illetve 557 fő,
határuk nagyságának aránya is majdnem kettő
az egyhez. A két falu fekvése, a földek termőképessége, a hegyaljai szőlők és
az erdő közelsége stb. erősíti a párhuzamot.
Károlyfalva külső és
belső képe mégis egészen más. Míg például Hercegkúton 30-ban 1,2% csak a nem
katolikusok aránya, Károlyfalván már akkor 12%. (Itt ugyanekkor 92 lakos német
anyanyelvűnek vallja magát; Hercegkúton senki.) A fő különbség azonban a
jólétben és a jólétre törekvésben mutatkozik. Magyarán: a károlyfalviak kevésbé
hajtják magukat.
Ahhoz, hogy ezt az eltérő fejlődést pontosan
okolni tudjuk, nemcsak aprólékos gazdaságtörténeti elemzést kellene végezni,
hanem felderítendő volna, hogy az alapító népesség valóban teljesen egygyökerű
volt-e? Ami korántsem bizonyos. A kétszáz-valahány év előtti telepítés, az
akkori nagy emberszűkében sietős volt, s onnan toborzott, ahonnan tudott;
tudunk olyan sváb közösségről is, amely alighanem azért magyarosodott el rövid
idő alatt, mert szinte családonként különböző német nyelvjárásokat beszélve,
nem értették jól meg egymást, és az új környezetben hamarosan az új nyelvet, a
befogadókét kezdték használni egymás közt.
Károlyfalva
nem követte azt a külön utat, amire a szorgalom és az összetartás, a hatékony,
de merev saját szokásrend Hercegkutat terelte, s így szükségszerűen
belenyugodott az adott, az új lakóhelyen talált körülményekbe, és
szükségszerűen vált sorstársává annak a Rudabányácskának, melynek lakossága már
a középkorban két-háromféle eredetű telepescsoporttal bővült, miután azonban a
bányászkodás itt elsorvadt, benne a szlovák etnikum vált uralkodóvá.
Mi
adott Károlyfalva és Rudabányácska számára közös életkeretet? Az emberi
karakterek, a „néplélek" hasonlósága nem. Az egyik legalább 800, a másik
220 éves. Igen, de az elmúlt emberöltők alatt megélhetési forrásaik szinte
azonosak: sovány és kevés szántó, elszórt erdei rétek és legelők, erdőmunka és
fafuvarozás, napszám a pataki és újhelyi szőlőkben, piacozás, főként
Újhelyben, mely mindkét helyről hasonlóan közelíthető meg - és még egy, különös
kereseti forrás.
Gondolom,
jó néhány turista akadt, aki miután nagy nehezen felocsúdott ijedtségéből, tisztes
távolba jutva az erdei utakon, tisztásokon, a faluszéli legelőkön vagy az utcán
hirtelen eléje bukkanó bamba, zavarosan habogó, megmagyarázhatatlan okból
felzokogó vagy magában nevetgélő, vagy olykor csak zavarbaejtően tompa
tekintetű, torz arcvonású, túl közönyös vagy éppen túl élénk figuráktól, azt
hitte, hogy ezen a vidéken; Károlyfalva
és
Rudabányácska (valamint Széphalom) körül a lakosság súlyosan degenerált. Talán
direkttermő bortól vaggy szodomai vétkektől (rokonházasság = beltenyészet) fertőzött,
csökött . . . Hacsak valaki fel nem fedte előtte a Hieronymus Bosch ecsetjére
méltó alakok és jelenetek titkát. Ami igen egyszerű, köznapi titok.
Az
újhelyi járási - azelőtt megyei - kórház ideg- és elmeosztályán, a helyhiány
kényszeréből, évtizedek óta követett gyakorlat, hogy a gyógyíthatatlan, de nem
ön- és közveszélyes elmebetegeket kiadják házi ápolásra. A kórház természetesen
figyelemmel kíséri őket - és a befogadó családokat. Károlyfalván például már a
3o-as években külön „gondozóházat" létesítettek; kihelyezett ápoló
dolgozik mellettük; és, tekintettel a falusi körülményekre, közös fürdőjük van.
A
térítés viszont nem sok: a betegek után havi 560 forintot adnak, és ellátják
őket kórházi ruhával. Nem vitás persze, hogy a befogadó család számára mi a fő
haszon. Számos kellemetlen vagy időrabló házi és háztáji munkát a betegekre
bíznak. Már amit - állapotukra, megbízhatóságukra tekintettel - lehet. Ilyen, a
legtöbb kihelyezett beteggel elvégeztethető munka sok akad, a vízhordástól az
istálló kitrágyázásáig, a tűzifavágástól az állatok őrzéséig.
E
két - inkább már a Hegyközhöz, mint a Hegyaljához sorolható - faluban főként
az utóbbinak volt gazdasági jelentősége. A szántó keveset adott, a családfő, de
már a munkára fogható nagyfiú is az erdőre vagy fuvarba járt. A községi
legelők soványak, több kökényt és vadrózsabogyót adnak, mint füvet. Az erdei
tisztások, patakvölgyek dúsabb füvét kaszálni, szárítani, behordani bajos, és e
kis területekre nyájat hajtani nem lehet. S amióta a gyerekek iskolai mulasztását
szigorúan veszik, a jószág családonkénti legeltetése mind nehezebb. A
bolondok, akikért az állam még fizetett is, a legjobban a pásztorkodásban
váltak be.
Ez
a házi ápolási rendszer ma visszaszorulóban van. Két okból is. 1. Újabban a
két községben mind több az eljáró munkás, és ezzel párhuzamosan csökken az
állatállomány, nincs tehát elég haszna az ingyen munkaerőnek. 2. A bolondok
„kizsákmányolását" kifogásoló erkölcsi érvek élesen szembeszegeződnek a
gyakorlati szükségességgel, a hely- és pénzhiány érveivel.
A
házi ápolás ellen felhozható momentumokat nem nehéz összegyűjteni. Köztudott,
milyen mostoha volt valaha a sok, alapjában hasonló sorsú lelencgyerek
helyzete. Minél több munkát vártak el tőlük, minél rosszabb koszton. S az
elmebetegek esetében legalább két súlyosbító tényezővel kell számolni. Olykor
még azok is, akik a gyerekkel föltétlen emberségesek, a bolondot hajlamosak
„érzéketlen", állati lénynek tekinteni, melynek léte pusztán biológiai. S
az esetleges ellenőrzésnél még a megfélemlített gyerek is vall valamiképp a
sérelmeiről, akár ha hallgatással, a bolond tanúsága azonban mit ér.
De
a házi ápolás mellett is van érv. Hogy az államnak sokkal olcsóbb, mint az
intézeti tartás, erre nemigen „illik" hivatkozni, mert emberekről van szó,
bárha normális társadalmi életre képtelen egyedekről. De a gyakorlatban éppen
az anyagiak hiánya miatt keletkezett és maradt fenn az egész házi ápolás.
Csináltuk tehát, kicsit rossz lelkiismerettel, miközben alig mérlegeltük az
egyéb előnyöket.
Az elmebeteg a normális embernél sokkal kevesebb hatásra, ingerre felel; bezárkózik saját, öntörvényű. világába. De ha a számára adott világot, ingereket tekintjük, sok szempontból jobb körülményeket élvez odakinn. Ha például állatot őrizni jár, személyes szabadsága sokszorosa annak, amit a legszabadabb rendszerű zárt osztály nyújthat, nem is szólva arról, hogy hajnaltól estig kinn van a szabad természetben, botot farigcsálva, bogarat nézegetve, magában motyogva vagy vadgyümölcsöt majszolva, miközben feladata alig több, mint lassú léptekkel követni a rábízott jószágot. Ahhoz pedig, hogy kosztja jobb legyen, mint a kórházi, gondozójának nem kell nagylelkűnek lennie; a nyersanyaggal mindig jól ellátott falusi családok legtöbbje a kórházinál még akkor is jobbat ad, ha fukarul mér az „ingyenevőnek".
Azok
az élet- és gazdasági viszonyok, amelyek közt az elmebetegek házi ápolása
kialakult, és tartós szükségmegoldássá vált, hatalmasan megváltoztak; mégsem
annyira, hogy az egészségügynek ne volna gond a különösebb ápolást nem igénylő
elmebetegek elhelyezése; ugyanakkor a két falu lakossága számára továbbra is
kellene a jövedelemkiegészítés. Mert amennyit az ingázva könnyen elérhető új
munkaalkalmak nyújtanak – különösen a közlekedési dolgozók száma nőtt az elmúlt
másfél évtized során -, abból sokat elvesz a korszerű erdőkitermelési és
szállítási módok elterjedése, valamint a szarvasmarhatartás és általában a
mezőgazdasági termelés csekély jövedelme. Így ma e két községből többen
jelentkeznek - a háztartásban maradt asszonyok - állami gondozott gyermekekért.
S az illetékesek méltányolják az ebben megnyilvánuló „helyi hagyományt".
Ahol a környezettanulmány nem szól ellene, oda adnak gyermeket.
A
jelenség, amellyel ez a két szomszéd falu kitűnik, társadalmilag extrém. De
különösségében is érdekes példája annak, hogy ha a gazdasági érdek egyszer
valamit kialakít, akkor az milyen tartósan beépül egy-egy közösség életébe,
szokásrendjébe. A falusi élet konzervativizmusa, hagyományőrző konoksága sokat
emlegetett szociológiai alaptényező. Valóban, sok esetben képtelenek volnánk
magyarázni, hogy valamit - hasonló vagy egyező külső feltételek mellett - miért
csinálnak itt, és ott miért nem, ha fel nem fedeznénk, hogyan „igazodik" s
merevül azután le, sokszor szinte irracionális módon, a falusi élet. Egyszer
felfedez, és viszonylag gyorsan elsajátít, befogad valamit - lehet ez egy
különleges termelési ág, lehet gyilkos egykézés, lehet „olcsó"
„házibolondok" tartása - s ehhez azután meglepő időn át ragaszkodik,
olykor sokkal tovább, mint ameddig a kiváltó gazdasági tényező fennáll.
A
családi nevelésre kiadott állami gondozottak után ma sem fizetnek annyit, hogy
ez komoly jövedelmet nyújtana. S az ő munkaerejük hatékony kihasználására
nemigen van mód; esetükben pusztán az, hogy iskolába járnak, életük szoros
társadalmi ellenőrzését biztosítja. Ám a falusi háztartás készpénzigényét
segítenek kielégíteni, miközben helyben fogyasztják amit távoli piacra kellene
vinni.
Ha most e két
falu figyelme a bolondoktól az árvák felé fordul, ebbe már elsősorban egy
berögződött szokást látok, aminek a fennmaradását csak részben lehet a –
halványuló, bár még el nem enyészett – gazdasági érdekekkel magyarázni.
(in.: Lázár
István: Kiált Patak vára. – Bp. : Szépirod. K., 1974. p. 315-319.)