Karajz
Margit:
Az
adventi-karácsonyi ünnepkör
A karácsonyi idő 4
héttel a karácsony előtt kezdődik, adventnek hívják. Bűnbánati idő ez is. A
templomban a lila színű terítőket használják újra. Az oltárokról a virágokat
leveszik. Az én gyerekkoromban nemigen volt adventi koszorú. Egyszer, egy alkalomra emlékszem, amikor az oltár
előtt a mennyezetről függő örökmécsesről egy fenyőágból font koszorú volt
lelógatva. De hogy lila szalag vagy égő gyertya lett volna rajta, én erre nem
emlékszem. Azt mondták, hogy a Fejjel Antal fonta, és hozta a templomba.
Valamikor régen talán lehetett ilyen, mert tudták, hogy adventi koszorú, de
anyukám sosem beszélt ilyenről addig, és utána sem. Idehaza a családban sem
volt sosem adventi koszorú. Mióta én - kb. 25 éve - az egyházközség
képviselőtestületének tagja vagyok, és láttam a tévében is, azóta készítek
adventi koszorút a templomba rendszeresen, lila szalaggal, zöld fenyőágból, 4
gyertyával.
Az adventi idő
jellegzetessége a hajnali misék, roráté misék.
Ez volt még az én gyerekkoromban is, de aztán elég sok időre elmaradtak.
Mostanában, 5-6 éve újra vannak. Amikor régen voltak, én nemigen jártam ezekre
a misékre. Olyan titokzatosnak gondoltam, ahogy a képeslapokon is festették,
hogy a sötétben, szállingózó hóesésben, égő lámpásokkal, haraszkendőbe, gubába,
kucsmába öltözött öregek igyekeznek a templom felé.
Karácsony előtt is volt
gyóntatás a templomban, amikor a falu plébánosa mindig hívott vendég
gyóntatókat is.
Szokás volt a falunkban
gyerekkoromban a „Szállást keres a
szentcsalád” járás. Kilenc nappal
karácsony előtt kezdődött. Kilenc asszony alkotott egy csoportot. Volt, hogy
két vagy több csoport is volt. Minden nap más-más családhoz vitték el a szent
család képét, szállást kérve, és az asszonyokkal együtt imádkozott a család is.
Egy napig ott volt a családnál a kép, majd továbbvitték. A házba a Szállást
keres a szent család című éneket énekelve jöttek be.
Emlékszem, egyik alkalommal Kati néninkhez mentek a szálláskeresők, és mi is
anyukámmal elmentünk hozzá, hogy a többiekkel együtt imádkozzunk. Hozzánk azon
az éven nem jöttek. Ott voltunk már korábban. Náluk mindig olyan hideg volt, és
hallgattuk a rádiót, mert nekik már valahonnan volt. A Szabad-Európát
hallgattuk, ahol karácsonyi üzeneteket küldtek, és kántálásokat is lehetett
hallgatni. Akkor ott volt a Homolya Maris is, ő családi ápolt volt a
Homolyánénál, és szép karácsonyi képeslapot mutogatott, amit a rokonai küldtek
neki. Akkor mi még nemigen ismertünk ilyesmit.
Szép példa rá ez is, hogy a családok együtt imádkoztak. Később a Szent
család-járás is elmaradt. Mára már nagyon kevés lehet az olyan család, ahol még
együtt imádkoznak. Mostanában újra
felelevenedik a Szent család-ájtatosság végzése, de nem a családoknál, hanem a
templomban. Újabban pedig az üresen álló plébánián végezzük, hogy családiasabb
legyen, beszélgetni is lehessen előtte vagy utána.
Arra sem emlékszem,
hogy kisgyerek-koromban volt-e karácsonyfa
állítva a templomban, de 45-50 éve már biztosan van. Idehaza 50-55 évvel
ezelőtt, amikor még kicsik voltunk, egészen kicsi karácsonyfára emlékszem, ami
a mestergerendáról lógott le. Volt szaloncukor rajta, az a jó régifajta
piros-fehér papírba csomagolva, meg emlékszem árvalányhajra, ezüst dióra,
színes mézeskalácsra, cukorhabkarikákra, gyertyákra. Emlékszem, egyik éven
háztartási kekszeket fűztünk cérnára, és azzal díszítettük a karácsonyfát.
Akkor már nem a padlásról lógott le, és bizony, voltak a házban egerek is, és
éjszaka az egér felmászott a karácsonyfára, és megrágta a kekszeket.
Aztán, ahogy nőttünk, a
karácsonyfák is nagyobbak lettek, a szaloncukor is szebb és finomabb lett,
csokival volt már bevonva. Már voltak csokidíszek, üveggömbök. Most már nem
teszünk rá gyertyákat, hanem csillagszórót és elektromos égő-sort.
Karácsony
viliája (24-e) böjti nap volt. Anyuka azt mondta, ezen a
napon nem ettek húst. Mákos meg túrós gubát, bobájkát főztek. Én a bobájkára
már nem is emlékszem. Csak az éjféli mise után ettek húst. Akkorra főzték meg a
füstölt kolbászt és pácolt oldalast. A mi családunkban semmi különleges étel
nem volt ilyenkor. Süteményt régen nem sütöttek, hanem egy kemence mákos, diós,
almás, túrós bélest. Ebből adtak a kántáló elmebetegeknek is. A kántáló
csordás, gulyás, kondás is ezt kapott, de ők még kaptak egy darab szalonnát is,
meg egy pohár bort is a kannába, amibe gyűjtötték. A pásztor emberek a
tülkükkel fújták a kántálás dallamát.
Amikor egészen kicsik
voltunk, apuka vitt el bennünket kántálni
a rokonokhoz. Mire hazaértünk, fel volt díszítve a karácsonyfa, amit anyuka
vagy apuka hozott a közeli erdőből. (Mi persze úgy tudtuk, hogy a Jézuska
hozta). Amikor nagyobbak lettünk, magunk
mentünk kántálni, vagy együtt a többi rokon gyerekkel. Már nem is nagyon emlékszem,
hogy mit kaptunk a kántálásért. Talán pénzt; ajándékot nem. Azt még itthon se
nagyon, anyuka mindig azt mondta, hogy nálunk szegény Jézuska járt. Emlékszem,
hogy egyszer kaptam egy piros töltött ceruzát, Bonci kapott egy szép, drappra
festett fa babakocsit, amit apuka csinált. Még az echója is fából volt, szépen
meghajlítva. Ez sokáig megvolt. Biztos volt benne valamilyen egyszerű baba is,
arra nem emlékszem. Máskor kaptunk meséskönyvet, a Mesebolt címűt, még mindig
megvan, és kifestőkönyvet színes ceruzával. Mikor már Újhelybe jártunk iskolába,
kaptunk egyszer bérlettárcát.
Mindig Dénes unokatestvéremékkel mentünk Karajz nagyapánkhoz kántálni. Ők
hárman laktak egy udvarban. Ilyenkor elmentünk Rendes Erzsi nénihez is, aki
leghátul lakott. Emlékszem, hogy Dénes, a legidősebb kapott 50 fillért, én 20
fillért, Bonci 10 fillért, a legkisebb, Lajcsi meg egy marék diót. Emlékszem a tálasára, ami a falra volt
feltéve a gerenda alá, és azon voltak a tányérok és a findzsák kirakva.
Akkoriban még mindenki
járt kántálni. Amikor nagyobbak lettünk, a lány osztálytársakkal mentünk
együtt, egymáshoz. Az egész faluban mindenhonnan kántálás hallatszott. Amikor a
szembe, Brogli Laciékhoz megérkezett a fiúcsapat, és elkezdtek énekelni,
hozzánk is behallatszott - mert akkor még nem zúgott a tévé, mint most -, kimentünk,
hogy jobban halljuk, milyen gyönyörűen énekeltek együtt. Anyuka mesélte, hogy
mikor Mária-lányok voltak, együtt jártak minden házba kántálni, és ami pénzt
gyűjtöttek, abból vették a templomba a még most is használatban lévő két
csengőt.
Ahogy szürkülni, sötétedni kezdett, elindultak kántálni. A felnőttek is
elindultak hamarabb az éjféli misére, és az útba eső rokonokhoz elmentek
kántálni. Mindig kint az udvaron, az ablak alatt énekeltek. Ma, ha még valaki
el is megy kántálni, bemennek az előszobába, ott énekelnek, ki semmi se
hallatszik. Leginkább a család az ajándékozás előtt együtt kántál a szobában a
karácsonyfa körül. Csend van az egész faluban, mintha szégyellnének kántálni.
Régen betlehemesek is járták a falut. A
nagyfiúk, akik már kijárták az iskolát (a nyolcadikat), már hetekkel karácsony
előtt elkezdték tanulni a betlehemest. Esténként összegyűltek valamelyikük
istállójában, a tehénólban, és ott tanulták. Ott nem volt olyan hideg, a
tehenek párája melegített egy kicsit, és magukban lehettek. A falusiak
barlang-betlehemmel jártak, ami már nincs meg. Ez a barlang-betlehem nagyon
nehéz volt, mert gipszből vagy agyagból volt csinálva, de nagyon élethű volt.
Jól meg kellett dolgozniuk a fiúknak azért, amit a betlehemezéssel kerestek. A nehéz
barlang-betlehem helyett az utolsó években, amikor már a velem egykorúak
betlehemeztek, csináltak egy könnyű, fából, szalmából készült
istálló-betlehemet. Én mindig úgy tudtam, hogy a Brogli Laci apja csinálta - ő
ezermester volt -, mert megsajnálta a fiúkat, amikor a fia is cipelte a
nehezet. Aztán, amikor már nem jártak a betlehemmel, bekerült a parókiára, ott
őriztük. De egyszer leesett a polcról és összetört. Ekkor Lauber Imrével
javíttattam meg, aki úgy emlékezett, hogy Hauser Csöpiék csinálták azt a könnyű
betlehemet. Valahol rá is van írva.
És volt még a tanyasi
betlehem is. Én erre a kettőre emlékszem. A tanyasiak külön csapattal jártak.
Nekik tornyos betlehemük volt, szép fényes színes papírral volt beragasztva,
templom formája volt.
A betlehemezéshez öt fiú kellett: egy angyal, két pásztor, két öreg. Az
angyalnak és a pásztoroknak jó hangúaknak kellett lenniük, mert ők énekeltek.
Az öreg az volt, akinek nem volt jó hangja. Az angyal és a pásztorok öltözete
majdnem egyforma volt. Egy fehér csipkés női alsószoknya, amit a nadrágra
húztak. Felöl egy nagy fehér ing, amit a kabátra tudtak húzni. Az ingen az
angyalnak a vállain keresztben két szép mintás széles szalag volt átvetve. A
pásztoroknak egy szalag volt ferdén a vállukon. A fejükön kemény kartonból
készült, felfelé szűkülő süveg. A süveg fényes színes papírral volt bevonva, az
alsó és felső széleken cakkosra nyírt fehér papírral díszítve. elején
kereszttel, benne fenyőgallyal, tetejéről ívben lelógó színes papírlánccal.
Kezükben botot vittek, csengővel felszerelve. Az öregek öltözéke egy
kifordított hosszú szőrös guba, az arcuk előtt festett keménypapír maskara
álarc, kenderkóc bajusszal, szakállal. A fejükön bundás kucsma. Kezükben bot,
melyre üres bokszos skatulyákat tettek egy dróton, ami csörgött, és ezzel
ijesztgették a kutyákat meg a gyerekeket. Abban az időben még a konzerv is
ritka volt, egyedül a kis kerek bokszos dobozok készültek fémből, és voltak
minden háztartásban.
Ők is már korán, alkonyatkor indultak betlehemezni, hogy mindenhova eljussanak,
mire az éjféli misére kellett menni. Éjféli mise előtt a betlehemesek énekelve
vitték be a betlehemet a templomba. Az
öregek ekkor már levették a maskarájukat, gubájukat, de az angyal és a pásztorok
jelmezükben vonultak be a templomba. Elől ment az angyal, utána a pásztorok, ők
vitték a betlehemet, és végül az öregek. Az angyal beénekelte az ének első
sorát, a többiek a második sornál csatlakoztak hozzá. Lassan menve a „Ne
féljetek, pásztorok” első két versszakát énekelték. Amikor a Mária-oltárhoz
értek, előtte letérdelve a „Szűz Mária evilágra nékünk…” éneket énekelték el,
és pénzt tettek a Mária perselybe abból, amit kerestek. Majd továbbmenve a
főoltár felé a „Ne féljetek, pásztorok” 3-4. versszakát énekelték. Aztán az
áldoztató rácsra letették a betlehemet, s a „Nyugodj kisded csendességbe” (Csendes éj?) kezdetű éneket
énekelték el. Ilyenkor már az egész falu a templomban volt, hogy hallhassa a
betlehemesek bevonulását. Csodálatos, felemelő érzés volt ezt végignézni,
végighallgatni. Az éjféli misében és a
hajnali pásztor-misében is ők ministráltak a betlehemes öltözékükben. Éjféli
mise után a betlehem a templomban maradt, de a betlehemezők mise után is
énekelve vonultak ki, amit a falu népe végighallgatott, és csak utána mentek ki
a templomból. Ha két csapat is betlehemezett, mind a két csapat így vonult be
egymás után.
Éjféli mise után már
nem kántáltak, hazamentek. A betlehemezők még karácsony második napján újra
elindultak a Kácsárdon és a hegyen szétszórva lakókhoz is, hogy eljátsszák,
hogy született Jézus.
Több év szünet után
néha újraéledt egy-egy csapattal a betlehemezés, de már nem a hagyományos
módon, hanem gyerekekkel, öregek nélkül.
Karácsony harmadik
napján, János-napkor borszentelés
volt. Ez mostanában kezd újraéledni, csak már kevesen foglalkoznak
szőlőműveléssel. Régen a faluban minden családnak volt egy kis darab szőlője
is, hogy a saját borszükségletét előállítsa. Ilyenkor az újborból vittek
szentelni. A szentelt borból a pincében minden hordóba öntöttek egy keveset, hogy
mind részesüljön az áldásban. A bort üvegekben vitték szentelni. A fiatalabbak
szalagot kötöttek az üveg nyakára, az öregek rózsafűzért csavartak rá.
Vízkeresztkor
a templomban vizet szentel a pap. A
szentelt vízbe sót is tesz, ezért
előbb a sót is megáldja. Régen ilyenkor minden családból csészében vagy
pohárban sót is vittek a hívek szenteltetni. A só tetejére egy fej fokhagymát is tettek. A só, a fokhagyma
a romlástól őrzi meg az ételt, és aki eszik belőle, azt is megőrzi a romlástól,
a gonosztól a szentelt só. A szenteltvízből is vittek haza, hogy mindig legyen
a házban szenteltvíz. Sajnos ez a hagyomány mára már teljesen elmaradt. Pedig
sót mindenki használ. Bora már nem mindenkinek van, de bort még csak hoznak egy
páran szentelni, de sót az éven egyedül én vittem. Hiába próbálom a sváb
nemzetiség közvetlenebb tagjaiban, például az asszonykórusban a régi
hagyományokat ébren tartani, nem kell nekik. Nem kellenek a szentelmények, nem
kell a vallási hagyományok megőrzése.
Vízkeresztkor a pap házat is jár szentelni. Ez még él, de egyre kevesebb házba engedik már be. A
régi öregek lassan kihalnak, a házaik üresen állnak. A fiataloknak meg már nem
kell az áldás, tisztelet a kivételnek. Régen házszenteléskor a pap
ministránsokkal, a kántorral és a sekrestyéssel járt házat szentelni. Ilyenkor
a háziak már várták őket, az asztalt fehér abrosszal terítették le, keresztet
állítottak rá, és a csésze szentelt sóba szentelt gyertyát állítottak, amit a
szentelés alatt meggyújtottak. Az asztal elé letakart kisszéket is tettek,
amire a pap letérdelhetett, amikor a házbeliekért imádkozott. Ezután szentelt
vízzel megszentelte, és tömjénfüsttel is megfüstölte a házat. Anyuka mesélte,
hogy volt egy elmebeteg, aki így mondta el a házszentelést: „Jött két
miniszter, csengettek, hideg vízzel meghintettek, büdös füsttel megfüstöltek,
nesze vaskereszt, nesze, nesze, nesze!” A pap egy álló fémkeresztet is hordott
magával, amit körbenyújtott a házbelieknek megcsókolni. Ez alatt a kántor a
vízszenteléskor megszentelt krétával az ajtó homlokfájára ráírta az évszámot,
például: 20 + G + M + B + 12. Úgy mondták, hogy az évszám között a három
király: Gáspár, Menyhért, Boldizsár betűjele van. De ez nem igaz, mert egy
latin szöveg kezdőbetűi ezek, és a G nem is G, hanem C betű. Viccesen pedig így
mondták akkor, a mostani évszám szerint, hogy Gáspár Menj Borért, 12 literért.
A házszentelésért pénzt adtak a perselybe, amit a sekrestyés hozott. A pap
ilyenkor szedte össze a neki szánt adományokat. Az egyik ministráns vitte a
szenteltvíztartót. A ministránsoknak szánt aprópénzt a szenteltvízbe dobták
bele.
A karácsonyi díszítés
egészen gyertyaszentelőig van a templomban. Február 2-án van Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe,
vagyis Jézus bemutatása a templomban. Ekkorra már kiviszik a karácsonyfákat.
Ilyenkor szenteli meg a pap a templom egy évre való gyertyaszükségletét.
Gyertyaszentelő előtt már kitesznek egy perselyt a templomba, ahová a hívek
elhelyezhetik a gyertyára szánt adományaikat. Ilyenkor a hívek is elvitték a
saját gyertyáikat is megszenteltetni, hogy mindig legyen szentelt gyertya a
háznál. Régen a hívek a gyertyáikat az áldoztató rácsra rakták ki szentelés
idejére. A fiatalok szalaggal átkötött hosszú gyertyát szenteltettek, a
középkorúak fehér színű „vastok”-ot, az öregek pedig barna színű
vastok-gyertyát. A vastok nagyon vékony hosszú szálból koszorúra feltekert
gyertya (mint egy nagy alma), és ahogy égették, úgy kellett mindig lecsavarni
belőle. A vastok gyertyára is a fiatalabbak szalagot kötöttek, az öregebbek
rózsafűzért tekertek. Ezt a szentelt gyertyát gyújtották meg házszenteléskor
is. Szentelt gyertyát égettek, ha haldokló volt a házban. A meggyújtott
szentelt gyertya mellett imádkoztak vihar idején is, hogy elmúljon minden baj
nélkül. Ezt gyújtották meg, amikor egy hónapig jártak imádkoznia családhoz a
megholtjukért, és ezt gyújtották meg, amikor a „szent családot” befogadták, a
szent család-ájtatosság alkalmával is.
Régen még hittek, és ragaszkodtak hozzá, hogy mindig legyenek szentelt dolgok a
házban, hogy a gonoszt távol tartsák. Fontos volt Isten állandó gondviselő
jelenléte a családban. Ma már sajnos nem sokan gondolkodnak így.
Szűkebb világunkat
biztonságos keretben tartották a nemzedékről nemzedékre megkérdőjelezetlenül
öröklődő szokások. Ma már ilyenek nincsenek, a világunk kitágult, de mi
bizonytalanok és árvák lettünk benne.
Karajz
Margit, 2012