Karajz
Margit:
Halál
– temetés – gyász
Visszaemlékezve gyerekkoromra, hogyan is volt
akkor, ha meghalt valaki, ezek jutnak eszembe:
Akkor legalább 3
generáció élt együtt egy családban, sőt egy szobában. Az idősek, betegek is a
gyerekekkel együtt. Meg kellett tanulni elviselni, sőt tisztelni a másikat.
Amikor az öreg megbetegedett, legyengült, várható volt, hogy közeledik a vég.
Természetesebb volt, hogy születtünk, éltünk és meghalunk. Emlékszem
Deutsch-nagyapám betegségére, akivel együtt laktunk. Víz volt nála, és ezért
viszketett a teste. Sokat kellett nekünk, unokáknak vakargatni, dörzsölgetni a
hátát. Még Bartus Imre, az unokatestvérünk is vakarta, akkor ők sokat jártak
nálunk. Sokszor már úgy untuk.
Aztán amikor már
elérkeztek a beteg utolsó napjai, elhívták hozzá a papot, hogy feladja neki az
„utolsó kenetet”. Ilyenkor a pap reverendában, karingben, stólával vitte a
betegek olaját és az Oltáriszentséget. Vele ment a sekrestyés és két ministráns
is, felöltözve ministráns ruhába, csengővel. Ha az utcán találkoztak valakivel,
a ministráns csengetett, és az emberek letérdeltek a mellettük elhaladó
Oltáriszentségi Jézus előtt. A betegnél a szobában ilyenkor az asztalt fehér
abrosszal terítették le, és meggyújtották a szentelt gyertyát. Ha a beteg még
olyan állapotban volt, elsőbb meggyónt és áldozott, s aztán felvette a betegek
szentségét, az utolsó kenetet. Ha már nem volt magánál, akkor a pap feloldozta
bűneiből, és megkente a betegek olajával. Régen ezt a szentséget Utolsó
kenetnek hívták, és már csak a haldoklóhoz hívták el a papot. Ma már úgy
mondjuk: Betegek szentsége, és szükség, betegség esetén életünkben többször is
felvehetjük, kérhetjük Jézus gyógyító kegyelmét.
Aztán a haldoklók
ágyánál imádkozni szoktak. Meggyújtották a szentelt gyertyát, és a rokonok,
szomszédok a házbeliekkel imádkozták a rózsafűzért, hogy könnyű legyen a beteg
haláltusája, és békével távozhasson. Nagy becsben volt/van nálunk egy kis
fakereszt, amit a nagymamám tartott a kezében a haláltusája közben 1950-ben, most
is a falon van, s tudja a család, hogy ezt tartotta a kezében a nagymama,
amikor haldoklott. Régen általában otthon a saját ágyukban haltak meg az
emberek, nem szaladtak a beteggel a kórházba, hogy ott haljon meg egyedül. A
családja körében ment el, ez így volt természetes.
A meghaltnak lezárták a
szemét, felkötötték az állát, a közvetlen hozzátartozói segítséggel lemosdatták
és felöltöztették, majd az első szobában – ahol nem laktak, nem fűtöttek –
felravatalozták. A halott kezébe tették az imakönyvét, rózsafűzérét. Ezután
elmentek megvenni a koporsót. A templomból elhozták a Szent Mihály lovát, s
arra tették a koporsót, úgy készítették el a ravatalt. Másnap a sekrestyés a
délelőtti órákban harangozott a halottnak. A falu népe így szerzett tudomást róla,
hogy halott van a faluban. Ha férfi halt meg, 3-szor, ha nő, 2-szer, ha
gyermek, 1-szer álltak meg a harangozás kezdetén a haranggal. Gyermekhalál
esetén a lélekharanggal, csak a kisharanggal harangoztak. Felnőttnek a nagy- és
középső harang hangjával szólt a lélekharang..
Amíg a halottat el nem
temették, esténként összegyűltek körülötte a rokonok és falubeliek virrasztani.
Imádkozva, égő szentelt gyertya mellett virrasztottak éjfélig. A temetés előtti
estén, az utolsó virrasztás után a házbeliek kreplit vagy csörögét sütöttek, és
azzal kínálták meg a virrasztókat, ott a koporsó mellett. Megköszönték a
virrasztást.
A képek az 1961-ben a fiatalon, munkahelyi baleset következtében meghalt Burger
László temetéséről készültek
Másnap úgy kezdődött a
temetés, hogy a halottas háznál összegyűltek a ravatal körül a gyászolók, a
rokonok, falusiak, feketébe öltözve. A koporsóban a halott lábához egy
csuporban szenteltvizet tettek, benne egy bukszus ágacskával. Ahogy érkeztek a
temetésre az emberek, ezzel a bukszuságacskával meghintették szenteltvízzel a
koporsót. Imádkozva várták a temetési szertartás kezdetét. Amikor megjött a pap
a kántorral, sekrestyéssel, minisztránsokkal, akkor kezdődött a beszentelési
szertartás. Szenteltvízzel, füstöléssel megadták a megkeresztelt emberi testnek
a végtisztességet. Ezután zárták le a koporsót.
Régen valóban szögeket vertek bele, nem csavarozták. Régen nem volt a
temetőben ravatalozó, a halott otthon, a családi házban volt felravatalozva,
ott kezdődött a temetés. Gyakori volt az is, hogy ez az udvaron történt. A
beszentelési szertartás után a templomba mentek. Elől a pap az
asszisztenciával, utánuk a halottvívők a a koporsóval, majd a gyászoló család,
a rokonok és a falubeliek. A halottat is elvitték a koporsóban a templomba, az
érte mondott engesztelő gyászmisére. A koporsó alá rudakat tettek, és rokon
férfiak vitték. Ha fiatal fiú halt meg, a barátai vitték, ha fiatal lány, akkor
a fiúk és leánybarátnői vitték a koporsót. Ha csecsemő, akkor a keresztapja az
ölében vitte a kis koporsót. Ha fiatal halt meg, akkor a lányokat menyasszonyi
ruhába öltöztették, ha fiú, vőlegényként temették el. A fiúk és leányok pedig
vőfélybokrétát és koszorúslányi ruhát öltöttek.
A templomban a
férfihalottat a férfiak oldalán, a Jézus szíve oltárnál, a nőket az asszonyok
oldalán, a Mária oltárnál ravatalozták fel. A gyászmise végén a pap és kísérete
a kántorral a ravatalhoz jött, és ott végezte el a temetési szertartást, amit
most a ravatalozóban ill. előtte végeznek. Akkor még latinul folyt a szertartás.
A pap meg a kántor énekelte a „Circum de dérunt”-ot és más latin imádságokat.
Innen van az a félreértés is, amit úgy emlegetnek, hogy már a pap is megmondta
a temetésen, hogy a „porta a Ferié”. A búcsúztatót már magyarul énekelte a
kántor. Külön-külön minden hozzátartozójától, rokonaitól, szomszédaitól, a
falubeliektől szépen, szívhez-szólóan elbúcsúzott a halott nevében. A szentmise
és a temetési szertartás után indult el a temetési menet le a temetőbe. A
templomból már vitték a két fekete lobogót is. Ezt általában a halott
keresztfiai vitték, ha voltak. De ha fiatal halt meg, fiatasl lány és fiú vitte
a fehér Mária-zászlót is. Míg a temetőbe ért a menet, hangosan rózsafűzért
imádkoztak. Menet közben a halottvívők váltották egymást.
Burger László temetése, 1961
A temetőben már előző
nap kiásták a sírt a sírásók, akiket a halott rokonságából kértek meg erre a
feladatra. Régen sokkal mélyebb sírt ástak, mint most a temetkezési vállalat.
Amikor a temetési menet leért a temetőbe, a koporsót a kiásott sír tetején a
hordozó rudakon helyezték el. Két kötél is volt a koporsó alatt. Itt a
temetőben a pap még elvégezte a szertartás sírnál elvégzendő részét. Ha
rózsafűzér-társulati asszony halt meg, az élő tagok elénekelték az éneküket a
meghalt társukért. Harangozás is történt: a sekresztyés a füstölő lóbálásval
üzent a templomtoronyban figyelőnek, hogy mikor kezdjen harangozni. Amikor a
koporsót leengedték a köteleken a sírba, a koporsó felett a sírt bedeszkázták,
bepadlásolták, és csak utána kezdték a földet rákaparni a sírásók. Ma már csak
rögfogó takarót tesznek a koporsóra. Nálunk igen kemény, rossz, kötött talaj
van, nagyon meg kellett dolgozni a sír kiásásával is, de még a bekaparással is.
Pláne, ha a kiásott föld megázott, vagy összefagyott. A sír bekaparása után,
amikor a pap is elment már, a gyászolók még elimádkoztak öt Miatyánkot, öt
Üdvözlégyet, egy Hiszekegyet a halott lelki üdvéért. Ezeket az imákat még most
is igyekszünk elimádkozni, de már nem a sírnál, hanem a templomban, amikor
összegyűlünk a temetés előtt a halottért egy órát virrasztva imádkozni.
Temetés után a családi
háznál volt a halotti tor. Erre a temetésen segédkezőket, sírásókat,
halottvívőket, „hordókat”, zászlóvívőket, papot, kántort, és az idegenből
eljött rokonokat, közvetlen hozzátartozókat hívták meg, ahol étellel kínálták
meg őket.
Deutsch Józsefért imádkozik felesége és
két árvája 1962-ben
Temetés után még egy
hónapig minden este elmentek a rokonok és a falusiakból is a halott családjához
imádkozni a halott lelki üdvéért. Ekkor már csak 1-1 órát imádkoztak. Egy
rózsafűzért imádkoztak és egy litániát is énekeltek. Ugyanakkor a család egy
tagja e hónapban minden nap lement a temetőbe a sírnál is imádkozni, és a sírt
szenteltvízzel meghinteni. A hónap letelte után az imádkozás-végzésre mindig
sütöttek kreplit vagy béleseket, és megkínálták borral is a családi házhoz járó
imádkozókat. Az egy hónap letelte után liberás gyászmisét mondattak az
elhunytért, amit feketébe öltözve mutatott be a pap, és ilyenkor a mise alatt
égett a húsvéti gyertya. Mise végén elénekelték a „Ments meg engem Uram”
kezdetű gyászéneket, a pap külön imádkozott a megholtért az égő húsvéti gyertya
mellett. A gyertyát megszentelte, megfüstölte, és végül a húsvéti dicsőséget
énekelték el. A húsvéti gyertya a feltámadt Jézust jelképezi. Ez volt a
„libera”. Mert hisszük, hogy ha Jézus feltámadt a halálból, egykor majd mi is
feltámadunk az örök életre vagy örök kárhozatra. Ma már nem mondanak liberás
misét, s a temetésen nem énekel a kántor búcsúztatót. S a pap is csak nagyon
szűkszavúan búcsúztatja el a halottat, semmi személyeset nem mond róla, csak
általánosságokat. Talán azt gondolják, hogy ha nem fogalmazzák meg a fájdalmat,
az kíméletes, pedig a gyásznak minden stációját át kell élni.
A halottat
meggyászolták. Szülőt, gyermeket, házastársat egy évig gyászoltak. Testvért
félévig, egyéb távolabbi rokont egy hónapig. Feketében jártak a gyász
leteltéig. Emlékszem, mi mindig szegények voltunk. Anyagilag elég megterhelő
volt egy temetés. Fekete ruhára akkor már nem tellett. Ezért fekete festéket
vettek, és a meglévő ruháikat festették feketére, hogy gyászolni tudjanak. A
gyász letelte után már inkább volt miből másikat venni. Az idősebb asszonyok
talán már azért is jártak olyan korán és aztán állandóan feketébe, mert az
idősebb embernek egyre több a halottja, gyászolnivalója, s így a szegénységben
a gyász és a ruhakérdés is meg volt oldva.
Géczi Mártonné leányával a temetőben 1951
A temető 1973-ban
Mostanában talán
nehezebben engedik el az élők a holtakat, mint régen. Mert nincs Istenbe vetett
hitük. Nem hisznek a túlvilágban. Nem is imádkoznak olyan sokat értük, mert
nincs bűntudatuk. Inkább a drága koporsóval és drága élővirág koszorúkkal
fejezik ki halottaikhoz való ragaszkodásukat.
2014