A templomról

FIL18261.JPG  Templom2 002.jpg

A római katolikus templom a falu közepén áll, 1877-ben építtették az utca keleti oldalába, lebontva a régit az út közepéről. A régi, első 1777-ben épült ház alakúra, kőből, kis fatoronnyal, a főút közepén állott, ajtóval délnek, az alvég felé, két-két sarkán hatalmas kerékvető kővel. Az út kétoldalon ment el mellette: a nyugaton keskenyebben, a keleti oldalon szélesebben. Fából ácsolt kis emelvény volt a kórusa, ahova a szárazkántor létrán járt föl.

a régi templom térképen.JPG

1866-os térkép részlete

A helymeghatározást vita előzte meg: az alvégesiek a régi helyén szerették volna tartani, mert úgy szép a rálátás. A felvégesiek ezt ellenezték, mert a keskeny úton nehezen tudtak mellette a szekérrel elmenni, illetve – ahogy a fáma mondja – mert nem láttak tőle végig a falun. Az építés folyamatát, eseményeit a későbbi bíró, Brogli János feljegyzésekben rögzítette. A vállalkozó építőmester bizonyos Lángh úr volt Sátoraljaújhelyről, segédei: Mazur Mihály kőműves-segéd mint megbízott felvigyázó, Klein József szepességi, iglói származású kőműves-segéd, Liscsák Mihály munkavezető/pallér, Pilcz János ácssegéd,  s.pataki Markovits nevű bádogosmester Valdmann Dávid nevű segédjével. A régi templom lebontását 1877 ápr. 16-án kezdték meg, s az újat 1878 június 10-én már fel is szentelték. A munka a községvezető bíró, Brogli Ignác irányításával, szervezésében, a sárospataki plébános Dessewffy Sándor felügyeletével, jóváhagyásával folyt, a falu lakosainak közreműködésével, kétkezi munkájával, időnként nem kevés civakodás, veszekedés és tévedés közepette. Például rosszul mérte ki az építész a fundamentumot, kisebbre, mint a régi templomé volt, mely hiba „a sok lárma közt a kicövekeléskor … véletlenül történt”. Az egyes munkaszakaszok eredményét verses köszöntésekkel és egyéb, akkor szokásos módon ünnepelték, például a letett alapkőre a mesterek és a községi elöljárók külön-külön 3-3 nagy pörölycsapást mértek, s ez alkalomból elfenekeltek három ott lődörgő kisfiút (Burger Ignác, Frei Ignác és legkisebbik Brogli Fülöp), hogy emlékezetes legyen számukra ez a nap. Közösen bontották el a régi templomot, torlaszolták el a helyet a szükséges víz összegyűjtéséhez, ásták a mészoltó gödröket, a fundamentumot, hozták szekereikkel Ladmóczról az oltani való meszet, rakták a falakat a kőművesek segítségével, emelték be a harangokat az új toronyba. Cselédmunkát a bíró nem fogadott el, saját maga kellett, hogy helytálljon minden gazda a munkában, s a bíró is nemcsak szervezte a munkát, de példamutatóan részt is vett benne. A nyár közepére felrakták a falakat, az ősz folyamán elkészült a torony, a bádogosok befedték az épületet, a tél folyamán végezték a belső munkákat, december elején már az oltárkép is a helyére került. Az 1878-as évben készültek a speciális berendezési tárgyak: padsorok, szószék, oltár, orgona, áldoztatórács – mind minőségi szép munka –, a mesterek felkutatásában és felkérésében feltehetőleg a sárospataki plébánosok működtek közre. Pünkösdkor Prámer Alajos tolcsvai főesperes szentelte fel a templomot. A szentmisén Dessewffy Sándor esperes-plébános mondott lelkesítő prédikációt, s Mocsatta Norbert sárospataki és Nevelős Adolf károlyfalvi kántorok szólaltatták meg az orgonát. A régi templom hátsó falának fundamentumában talált faragott kő ládikót, melyben 3 db rézpénz és két ezüstpénz volt, az új fundamentumba is beépítették.

Pontosan nem tudható, hogy az egész építkezés milyen anyagi forrásból történt, de az építőanyag egy része helyben, a falu tulajdonából adott volt, más részét (pl. meszet) vásárolták. A segédmunkát a falusiak felajánlásban önkéntesen végezték, a mestereket viszont fizetni kellett. A berendezési tárgyakért is fizetni kellett, egyikről-másikról még őrzi az emlékezet, hogy kinek az adományából származik. Történt gyűjtés a hívek körében is (a torony bádogozására pld. külön, amikor odaértek a munkában), feltehetően a pataki egyházközség is hozzájárult, és a község is áldozott erre a „nagy beruházásra”.

A falu védőszentjének Nepomuki Szent Jánost választották, május 16-án van a falubúcsú.

A templom a sárospataki egyházközséghez tartozott, sárospataki plébánosok, káplánok látták el a szolgálatot. A parókia megépítése, 1946 után lettünk önálló egyházközség saját pappal.

Papjaink: Tóth Bálint (1946-1949), Háger Sándor (1949-1953), Hoffmann János (1953-1965), Lukács Béla (1965-1978), Frikker István (1978-1981), Poruczki Gyula (1986-2001). 1981-86 között sátoraljaújhelyi, 2001-től újra a sárospataki plébánia látja el a lelkészi feladatokat.

Tóth Bálint..pg.jpg Háger Sándor.JPG Hoffmann János.JPG Lukács B..JPG Frikker István.JPG Porucki Gy.JPG

 

Épület, templomkert

A templomot kőből építették, mint akkoriban a faluban minden házat is. A követ részben a lebontott régi templomból nyerték, részben a falu melletti kőbányákból hozták, leginkább az éppen ezért Templombányának is nevezett Hosszúföldi kőbányából (ma már nem lelhető fel).  Stílusa egyszerű, klasszicista templomforma, a bejáratok kerete az akkoriban a falusi házaknál is alkalmazott szépen faragott kő keret és áthidaló. A bejárat íves tetején az évszám: 1877.

 2011_06_25.jpg  Templom - Kórusajtó.jpg  alblak.JPG  Templom2 004.jpg

1877.JPG

A templom egyhajós, közepe táján 2 mellékoltárral (az előttük lévő üres tér megbontja a padsorokat első és hátsó traktusra), bejárata illetve előtere felett kórussal, orgonával, a toronyban harangokkal, tetején gömbbel, afelett kereszttel. A tető és a torony bádoggal fedett. A bádogozást Markovits nevű pataki bádogosmester készítette Valdmann Dávid nevű segédjével. Általános, külső-belső felújítás történt 1987-1991 között, a munkálatokat Dócs György cigándi templomfestő és munkásai végezték.

A templom mellett álló kőkeresztet Frei Márton és felesége Brogli Katalin állíttatták 1955-ben. Felirata: Jézusom bízom benned.
Az 1955-ben készült felvételen fakerítés, az 1970-es évek-belin már vaskerítés övezi a templomot s a templomkertet, melynek előre néző mívesebb részét Szabadosi János, mint vasmunkás hívő készítette. A kereszt az alvégesi oldalon áll, innen van a feljáró a kórusra és a toronyba. A felvégesi oldalon kapcsolódik a templomhoz hátul a szentély mellett a sekrestye. Közvetlenül a templomajtó mellett itt a 2. világháborúban elhunytak emlékköve áll (állították 1991-ben, Katona Rezső polgármestersége alatt), s szintén itt látható az idetelepülés emlékére 2010-ben állított, a németországi Fekete-erdőből származó kő, figyelmeztetve múltunkra, eredetünkre. Ennek felállítását a faluból származó Hauser Zoltánnak, az Egri Főiskola rektorának köszönhetjük.

A kertben fű, rózsabokor és most tuják, régebben fenyők álltak. 1879-ben, először akácfákkal ültették körbe. Egy öreg diófát az óvoda felőli oldalról most vágtak ki éppen (veszélyes lehetett az alatta játszó gyerekekre), de a régi hársfák mindkét oldalon állnak még. Ugyanitt a kerítésen kívül a Lukta-út elején néhány éve buszmegálló áll hozzátartozó paddal. A felvégesi oldalon az iskola, azaz most már óvoda a szomszédja. A templom és az iskola a falu közepén szolgálta, fogta össze és látta el szellem-lelki municióval a faluközösséget. A templomkert mögött épült 1946-ban a parókia, a templomút hosszában végig a parókia kertjével.

Szemben csúf villanyoszlop rondít a képbe, 2006-tól viszont esti díszkivilágítás teszi láthatóvá néhány kilométeres távolságból a templomot.

Templomkerítés 1955.JPG  Templom 1980-as évek.JPG

      2011_06_25_külső.jpg  FIL34901.JPG

   2010 jun 056.jpg   2011_06_25 (81).jpg 

Templom2 003.jpg    2011_06_25 (82).jpg

2011_06_25 (79).jpg  1. világháorú áldozatai.jpg  Kőszentelés 2010. okt. 17. 041.jpg

A sréhen szemben lévő régi porta nagy diófája alatt a padon vasárnapi litánia után szívesen üldögélnek és beszélgetnek az asszonyok.

Templom2 001.jpg

Karajz Antalné és Nezáczki Ignácné

 

Az előtér (pitvar)

A kis előcsarnokban baloldalt feszület, jobboldalt hirdetőtábla és az 1. világháborúban meghaltak márvány emléktáblája. Az 1. világháború után törvény írta elő minden helység számára a méltó emlék állítását az áldozatok emlékére. Községünk ennek így tett eleget. A csapóajtó két oldalán szenteltvíztartó. A csapóajtót a Kanadába kivándorolt Brogli Mátyásné Hauser Katalin csináltatta, amikor az 1950-es években hazalátogatott. A csapóajtó lakattal van zárva, de a külső ajtó általában nyitva van napközben, s az előtérből benézve megszemlélhető a templom. (Ha valaki alaposabban is szeretné megnézni, a két házzal lejjebb lakó sekrestyés szívesen kinyitja, s megmutatja.)

2011_06_25 (70).jpg   2011_06_25 (78).jpg2011_06_25 (71).jpg

úrnapja 07 (21).jpg Templom2 089.jpg     2011_06_25 (72).jpg

  2011_06_25 (76).jpg  2011_06_25 (5).jpg

 

A főoltár és környéke

A főoltárt a 2009-ben elhunyt Rák Mártonné emlékezete szerint egy Deutsch … nevezetű gazda (Deutsch Márton/Süket Marci édesapja) állíttatta egy pár csikó áráért, így hallotta ezt a szüleitől. A szembemiséző oltárt 1978-ban állították fel, amikor ezt a római egyház egyetemlegesen elhatározta. Az oltárkép Nepomuki Szent Jánost, a falu védőszentjét ábrázolja. A tabernákulum két oldalán két térdeplő angyal. Az oltárt 1989-ben aranyoztatták újra Budapesten Fürr Lajos aranyozómesterrel. Az aranyozás a hívek adományaiból valósult meg, az oltár baloldalán álló keresztet id. Burger Ignác aranyoztatta. A hívek minden héten gazdagon és szépen díszítik virágokkal, ez presztízskérdés is némelyek körében, hogy virágot, értékes virágot hozzanak a díszítéshez s azt méltó helyen lássák viszont a másnapi szentmisén. Hajdan az első padsor előtt mindkét oldalon áldoztatórács állt, s ez elé térdelve történt az áldoztatás. A rácsot a szembemiséző oltár felállításával egyidőben lebontották, hogy az oltárnak helyet nyerjenek, s mert amúgy is kevesebb a templomjáró ember, a gyerekek is beférnek a padokba. Azóta állva sorakoznak az áldozáshoz, s utóbb az is divatba jött, hogy kézbe kérik az ostyát. Az első padsor és az áldoztatórács között álltak régen az alsótagozatos kislányok és kisfiúk a női illetve férfioldalon. A sekrestyés a sekrestyeajtóból figyelte őket, hogy jól viselkednek-e, előfordult, hogy a beszélgetőket kiállította oldalra, vagy a gyertyaoltóval a fejükre koppintott. A szentély előtt baloldalt a szószék áll (feljárata a sekrestyéből), jobboldalán a keresztelőmedence. A szószéket (prédikálószéket) „sárosnagypataki lakos Nagy Gábor asztalos mester” készítette 1877-ben. Régen minden szentmisén innen mondta el prédikációját a pap, ma már nagyünnepekkor sem, igaz a szentlecke-olvasó pulpitushoz elektromos hangerősítés van szerelve. A modernizációval más régi eszközök, berendezési-szertartási tárgyak is el-eltűnnek a szertartásokról: nem jár már a kurátor a gyertyagyújtóval fel-, s a gyertyaoltóval eloltogatni a gyertyákat a mise elején illetve végén (a szép régi mécsesek a parókián hevernek), sem a hosszúnyelű csengettyűs persellyel perselyezni, mellyel a szunyókálókat is felébresztette (ehelyett a ministránsfiúk járnak körbe kenyereskosarakkal), s ki tudja, hol van a régi baldachin, amelyet a körmeneteken a pap fölé tartottak. Az oltárterítők nagyobbrészt adományokból származnak, egy-egy hívő asszony egyedi vagy közös kezemunkái. A terítőcsere rendjét részben liturgikus hagyományok szabályozzák. A piros huzatú ülőalkalmatosságok a szentély két oldalára az 1987-91-es felújítás alkalmával készültek, részben a vendég papok számára nagy ünnepeken, de a miséző pap, s a ministránsok is leülnek a szertartás bizonyos részeiben.

2010 jun 060.jpg     2011_06_25 (58).jpg

2011_06_25 (33).jpg    2011_06_25 (32).jpg   2011_06_25 (34).jpg

Az angyalok mögött VENITE illetve ADOREMUS (JÖJJETEK IMÁDJUK) feliratok olvashatók. Burger György károlyfalvi származású pap mesélte, hogy gyermekkorában ministránskodás alatt sűrűn elolvasta az ADOREMUS feliratot, s nem értve a latin szöveget úgy értelmezte, hogy a barna ruhás angyalkát Ador Emusnak hívják. Az oltár közepébe kőlap alatt valamilyen ereklye van beépítve, de hogy milyen ereklye, ma már senki sem tudja.

2011_06_25 (23).jpg 2011_06_25 (4).jpg  2011_06_25 (3).jpg 

2011_06_25 (24).jpg  2011_06_25 (39).jpg 

 2011_06_25 (36).jpg   Templom2 112.jpg

A ministránsok csengettyűje és kereplői

Templom2 097.jpg   Templom2 106.jpg   1952 templombelső Cserjés pr.jpg

A gyertyagyújtó- és oltó    -    A csengettyűs persely      -               1952, a baldachin a szentélyben

 

2011_06_25 (1).jpg   2011_06_25 (40).jpg   Templom2 114.jpg

2011_06_25 (43).jpg  2011_06_25 (41).jpg 2011_06_25 (44).jpg

2011_06_25 (42).jpg  2011_06_25 (35).jpg  Templom2 115.jpg

Templom2 091.jpg  2011_06_25 (26).jpg 2011_06_25 (25).jpg 

2011_06_25 (29).jpg  2011_06_25 (28).jpg 2011_06_25 (57).jpg

A nagy mennyezeti freskót, mely a szentháromságot ábrázolja (Atya, Fiú, Szentlélek) változatlan formában újították fel a templomfestők az 1980-as évek végen, s ekkor új kisebb (bárányos, keresztes) freskó is készült a szentély fölé. A falakat is újrafestették, nem ugyanolyanra, amilyen azelőtt volt, de nagyon szépre. Az új falilámpák beállításával együtt leszerelték a nagy mennyezeti csillárt, s lecserélték az elektromos vezetékeket. Az ablakokba a szimpla üveg helyett üvegtéglákat raktak.

  2011_06_25 (17).jpg  2011_06_25 (30).jpg  festés.JPG 

2011_06_25 (2).jpg  ablak.JPG

A passióképeket szintén a kanadai Brogli Mátyásné vásárolta. Régebben egyesével, most hármas csoportokban vannak feltéve.

2011_06_25 (15).jpg

  A templom padjait „sárosnagypataki lakos Nagy Gábor asztalos mester és saújhelyi lakos Jesztrebszki János szint asztalos mester” készítették el (1877).

A szép régi padokat a felújítás (csiszolás) után párnákkal látták el, hogy melegebb, komfortosabb legyen a tér – ezt szolgálták az üvegtégla-ablakok is, és a fűtés beszerelése. Ez utóbbi az egyedüli, amely nem sikerült szépen, idétlen csúnya monstrum az utolsó pad felett. Talán lehetett volna/lehetne esztétikusabban megoldani.

A padló sárga-barna színű kőlapokkal van borítva, közepén rendesen futószőnyeg fedi, a padok alatti rész köves, a szentély alját padlószőnyeggel vonták be 1978-ban.

2011_06_25 (55).jpg 2011_06_25 (10).jpg  2011_06_25 (8).jpg

 2011_06_25 (22).jpg  2011_06_25 (64).jpg

  2011_06_25 (66).jpg 2011_06_25 (62).jpg 

Templombelső.jpg
1980-as évek, még a felújítás előtt

Mellékoltárok

 A női oldal mellékoltára a Lourdes-ban megjelenő Máriát ábrázolja Benadette-tel, körülötte kis köszönet- és hálatáblák, előtte persely. A karácsonyi időszakban ide elé van állítva a betlehem, régebbi időkben itt álltak mise alatt a felsőtagozatos lányok.

A férfioldalon: Jézus szíve-oltár. Ez utóbbit Rák István állíttatta, aki 1927-1940 között a falu bírója volt; ez szintén Rák Mártonné közlése, aki a hajdani bírónak unokája volt, tehát megbízható forrás. Ez előtt van elkészítve a húsvét előtti héten a szentsír. Itt álltak régen a mise alatt a felsőtagozatos fiúk. Ebbe az oltárba is volt valamilyen ereklye téve, mint általában a miséző oltárokba. Brogli Ferenc, károlyfalvi születésű budapesti pap – ha itthon volt – gyakran mondott ez előtt csendes misét, miközben a falusi pap a főoltárnál misézett.

Nagy ünnepeken, ha túl sok az áldozó és vendégpapok is vannak, ők a mellékoltároknál áldoztatnak.

A templomi ülésrend, helyrend egyébként szigorú és szabott volt: régen baloldalon a nők, jobboldalon a férfiak foglaltak helyet. A kisiskolások az első pad és az áldoztatórács között, a nagyobb iskolások a két mellékoltárnál álltak. A padokban életkor szerint foglaltak helyet az emberek, elől a fiatal lányok, fiúk, mögöttük még a mellékoltárok előtt a fiatalasszonyok, fiatalemberek, a mellékoltárok körül a középkorúak, hátul az öregek. Ezt az utat mindenki megjárta, ahogy haladt felette a kor, s az utolsó állomás innen a temető volt.

2011_06_25 (54).jpg 

  2011_06_25 (11).jpg   2011_06_25 (60).jpg   2011_06_25 (12).jpg 2011_06_25 (65).jpg

2011_06_25 (13).jpg 2011_06_25 (14).jpg 2011_06_25 (61).jpg

A bejáratnál a női oldalon rögtön kezdődnek a padsorok (elcsúfítva a fűtőtesttel, s egy padsort kettéosztva a kórus tartóoszlopával), a férfi oldalon azonban kis szabad tér van, ahol szent Antal szobor persellyel, más kis oltárkák szobrokkal, takarító kellékeket rejtő szekrényke, szenteltvizes hordócska áll.

2011_06_25 (74).jpg   2011_06_25 (67).jpg   2011_06_25 (6).jpg  

2011_06_25 (7).jpg   2011_06_25 (9).jpg

2011_06_25 (68).jpg   2011_06_25 (69).jpg   2011_06_25 (73).jpg

 

Kórus

A kórusra szép régi kőkeretes ajtón át fa csigalépcső visz fel. Az orgonát „Országh Sándor úr pesti orgonaműves” készítette, 1878-ban az új templommal együtt szentelték fel június 10-én, s az ünnepélyes alkalommal Mocsatta Norbert s.pataki orgonista és Nevelős Adolf helybeli kántortanító szólaltatták meg.  Jelentős kántorai voltak a későbbiekben a 20. század folyamán Kovács Lajos kántortanító, Létray Ferdinánd, Hauser Antal, Hochvárt Vendel, Hauser Imre, alkalmanként a hazatérő Tóth Barna, s most már hosszabb ideje Szebényi Gáborné Deutsch Zsuzsa.

Kovács Lajos.JPG image044.jpg Hauser Antal Kusz Tóni.JPG Hochvárt Vendel Rudi vőlegény.jpg Hauser Ímre.JPG Tóth Barna..JPG Szebényiné Deutsch Zsuzsa 2007.JPG

Az orgonát fújtatóval hajtották, nagyobb erősebb fiúk voltak ebben a kántor segítségére. A régi orgonát 1971-ben villamosították, 1985-ben majd 2007-ben felújították. A kórus férfioldalán két sor pad áll. Innen szokás szerint férfiak hallgatják végig a szentmisét, s erős jó hanggal segítenek a kántornak az éneklésben. Az orgona mögött ajtó választja el a két részt, s a női részre régebben csak a zenében, éneklésben közreműködők mehettek át, s rendszerint be is zárták az ajtót. Ők voltak: a kántor, a fújtató és az énekkar, a passióéneklők. A régebbi időkben a plébánosok énekkart szerveztek, például Tóth Bálint a Mária-lányokból.

Kórus...JPG  2011_06_25 (20).jpg

Templom - Kórusajtó.jpg     Templom2 009.jpg    Kóruslépcső.JPG

 Templom - Kórusfeljáró.jpg    Templom2 088.jpg

Templom2 083.jpg  Kórus, orgona.JPG

2010 jun 057.jpg  2010 jun 058.jpg

2010 jun 059.jpg  Templom2 084.jpg

  Templom2 080.jpg  Templom2 081.jpg  Templom2 079.jpg

Az elrejtett fújtató és a fújtatódobogó, amelyen állva lábbal nyomták a pedált

 

Torony, padlás

A toronyban három harang függ.

Még a régi templomba 1795-ben öntettek harangot, melynek átmérője 42,5 cm, domborművei: 1. Kereszt 2. Nepomuki szent János. A harang koronájának fülei emberfej alakúak. Feliratai: „SUMPTIBUS ET PER USU KÁROLYFALVA 1795” (Károlyfalva költségén és használatára 1795) „FVSA FVM PER ROSALIA IŰSTEL AGRIAE”. (Jüstel Rozália egri műhelyében öntötték). Másik harang is volt a régi templomban, mert a bírói feljegyzés szerint a régi harangokat 1877. október 3-án helyzeték át az új toronyba.

   Templom2 072.jpg  emberfej alakú.JPG  Nepomuki a harangon.JPG

Templom2 062.jpg

Az új templomba 1898-ban vásároltak harangot közadakozásból. Ezt s a másik régit feltehetőleg hadi célokra elrekvirálták a világháború idején. 1922-ben újra harangot állítottak. Ezt Seltenhofer Frigyes Fiai harangöntő gyárában öntötték Sopronban, súlya 220 kg, domborműve Szűz Máriát ábrázolja. Felirata: „Isten dicsőségére és a boldogságos szűz tiszteletére adományozták a károlyfalvai és az Amerikában élő károlyfalvai rom. kath. hívek 1922” (a forrásban, Patay Pál munkájában így szerepel, valójában 1923!) A pártán: „Szűz Mária Isten anyja könyörögj értünk. 4073 sz.” Ez a nagyharang most.

Templom2 061.jpgTemplom2 066.jpg

Harang 1923 1.JPG  Templom2 073.jpg

A toronyban lévő harmadik harang átmérője 39,1 cm. Ez az un. kisharang. Feliratai: „Engedjétek hozzám jönni a kisdedeket Károlyfalva 1935” A másik oldalon: „Ez áldozat tőlünk, fogadd el Istenünk. Id. Rák Márton és neje Hauser Katalin és gyermekei: R. József, R. Magdolna, R. Márton, R. Róza, R. Ignác, R. Lajos. Öntötte Szlezák Ráfael, harangöntő mester Budapesten.”[1] Könnyebb azonosíthatóság végett: Rák Dénes és Lajos nagyapja és családja állíttatta.

Templom2 053.jpg   Templom2 057.jpg Dénesék felirat.JPG

A harangok már nem eredeti állásukban függenek, ugyanis ahogy kikopott, fordítottak rajtuk, így a feliratok csak részben és nehezen olvashatók, s a domborművek sem mind láthatók.

A harangokat 1976-ban villamosíttatták Rák Rozália apáca adományából. Azelőtt kötéllel harangoztak, ez a sekrestyés (kurátor, harangozó) illetve a családja feladata volt, gyakran segítettek neki ebben a ministráns fiúk.

A régi világban tűzőrség célját is szolgálta a torony: aratás-cséplés idején iskolás leányok voltak beosztva szolgálatba, s figyelték a toronyból, nem keletkezett-e valahol tűz. Ez esetben rögtön meghúzták volna a harangot vészjelzésképpen (félreverték a harangot). A következő esetekben harangoztak:

1.     Reggel 6-kor, déli 12-kor és este 8-kor az idő múlásának jelzésére illetve imádságra harangoztak, ilyenkor el kellett imádkozni a híveknek magukban, vagy ha együtt voltak, akár közösen az Úr angyala kezdetű imádságot. A mezőn dolgozók ekkor letették a kapát, szerszámot, levették a sapkát, kalapot, s elmondták magukban az imádságot.

2.     Szentmisére híva régen háromszor harangoztak: egy órával a mise előtt 1 haranggal a készülődésre, fél órával a mise előtt 2 haranggal az indulásra figyelmeztetve, a beharangozás pedig három haranggal történt, s az már a papnak szólt, a kezdést jelezte. Ma egyszerűbb megoldások vannak.

3.     Halálesetkor a halottért (illetve a haláleset hírüladása végett is) harangoztak, ha délelőtt történt, még aznap, ha délután, akkor másnap délig. A harangozást az elején háromszor szakították meg, ha férfi halt meg, kétszer, ha nő. Régebben a temetés alatt is harangoztak. Valaki a templomtoronyban maradt, s amikor a Ments meg engem uram kezdetű gyászéneket kezdték énekelni a temetés folyamán, a kurátor a szertartástól távolabb a füstölővel körözve jelzett a várakozónak, hogy húzza meg a harangot. Ez a szokás elmaradt, bár a mobiltelefonok korában egyszerűen megoldható lenne, s emelné a szertartás szépségét.

4.     Nagy vihar esetén a felhők szétverésére, a jégeső megelőzésére harangoztak.

5.     Tűz jelzésére ˇfélreverték” a harangot. Emlékezetes a hatvanas évekből az a vasárnap délutáni tűz, amikor a csűrök gyulladtak meg a Rákóczi út bal oldalán, éppen délutáni litánia volt a templomban, s Rák Márton (Pöttyös) szakította meg, amint bejött a templomba: - Emberek, tűz van! felkiáltással. A litániának természetesen vége szakadt, s szaladt mindenki oltani, nézni.

   Templom2 067.jpg

Kilátás a toronyból a Hosszúhágóra

Az 1950-es években egy alkalommal, amikor bál volt az iskolában (a Tanácsháza még nem épült meg) olyan szélvihar kerekedett, hogy levitte a torony gombját és keresztjét. Mikor visszatették, a gyerekeknek karamellát dobáltak le, folytatva a régi hagyományt, hogy a nevezetes eseményeket valami különlegességgel tegyék emlékezetessé.

A templom padlásán, ahol nincs világítás – ez érdekes módon valahogy kimaradt a nem oly régi felújítás idején is - elhanyagolt állapotban régi szakrális tárgyak hevernek. Érdemes lenne méltó környezetben, például a lakatlan parókia egy helyiségében helyet adni ezeknek, s más a parókia épületében elfekvő tárgyaknak is – mintegy egyháztörténeti kiállításként – ezzel is megbecsülve magunkat is, és buzgón hívő elődeinket is. Az egész lakatlan parókiát célszerű lenne valamiféle faluházként, tájházként, közösségi házként működtetni, hasonlóképpen, mint a taliándörögdit „Ősök háza”-ként működtető Szőke András  -  a kisebbségi önkormányzat faluház-terve ugyanis  (pénz vagy akarat híján?) nem látszik életképesnek.

Templom2 011.jpg  Templom2 070.jpg

 Templom2 036.jpg Templom2 033.jpg  Templom2 038.jpg

csillár v füstölő.JPG  gyertyatasrtók a padláson.JPG  Templom2 014.jpg

Templom2 045.jpg  Templom2 025.jpg

A régi kereplő (recsa)

 

Sekrestye

A sekrestyében a szentmise és a különböző szertartások lebonyolításához szükséges kellékek vannak, itt készülnek elő a pap és a ministránsok a szentmisére a sekrestyés segítségével, ez az ő birodalma, „munkahelye”.  Itt történik a hívek gyóntatása is.

PC190029.JPG  Templom2 094.jpg

Az ódon szekrény fiókjaiban a szertartásokhoz szükséges kellékek sorakoznak. 

 kelyhek.JPG   füstölő.JPG   szekrény.JPG

A textilnemű - ruhák, karingek, stólák, terítők, stb. – részben vállfákon (a naponta használatosak), részben fektetve (a régebbiek, szebbek, mívesebbek vagy már használaton kívüliek) a nagy szekrény speciális fiókjaiban.

 Templom - Sekrestye.jpg  Templom2 107.jpg     

Templom2 095.jpg    2011_06_25 (45).jpg    2011_06_25 (46).jpg 

Templom2 102.jpg Templom2 103.jpg Templom2 105.jpg

Az egyik szekrényajtó belsején régi ceruzás feljegyzések olvashatók: régi szép folyóírással hétről hétre, ünnepről ünnepre az áldozáshoz járulók száma, s az összesítés is: 1040 áldoztatás volt az év folyamán, hogy ez melyik év volt az sajnos nem derül ki vagy már lekopott a felírás. A számolás valószínűleg a ministránsok feladata volt, akik a tálcát tartják az áldoztatáskor, s a statisztikát a sekrestyés írhatta. Az egyik sekrestyés saját nevét is felírta az ajtó belsejére: Rák Márton kurátor volt 1933-tól.

2011_06_25 (48).jpg   felirat.JPG

A régi nagy szekrény valószínűleg ide készült, és abszolute funkcionális. De időközben szűknek bizonyult mint tárolóhely, s a kései utódok így-úgy kiegészítették a berendezést, bizony nem mindig a szép régi darabhoz igazodva. A helyiség maga is felújításra szorul, a nyílászárókon besüvít a szél, behord a hó, fűtés nincs.

Sekrestyések (harangozók, kurátorok) voltak, amíg az emlékezet illetve a fenti forrás visszanyúlik:

Rák Márton 1933-tól, Brogli István (Pos Pista bácsi) az 1940-es években, Lauber Ignác majd Rendes József az 1950-es években, Deutsch Márton (Süket Marci), Kisgáti Fülöp az 1960-as években, veje Tóth László utána az 1970-es években (sokat segített neki felesége Kisgáti Katalin), majd a szemben lakó Hauser Imréné Jaskó Magdolna, s a 2000-es évek közepétől Karajz Margit. Lám, elnőiesedett a „szakma”. (Az időmeghatározások hozzávetőlegesek)

Rák Márton 1950.JPG Pista b.JPG Lauber Ignác id.jpg Rendes József 1980.jpg Deutsch Márton 1960 Süket.JPG Fülöp bácsi.JPG Cicmán.JPG

Tóth Lászlóné.JPG Jaskó Magd.JPG Karajz Margit 2007.JPG

 A templom takarítása hetente visszatérő feladat. Általában a hívek végzik, 2-3 családonként, haladva az alvégtől a felvégig, s tovább a többi utcákon – nem pontos beosztás szerint, hanem továbbmondva illetve figyelve, mikor ki következik. Sok feladat hárul a mindenkori sekrestyésre, főképpen az egésznek az irányítása, összefogása, de gyakorlatilag is sok minden őreá marad. A sekrestyés régebben fizetett funkció volt, jelenleg jószolgálatból végzi Karajz Margit, ezt tekintve aránytalanul sok munkát vállal magára a terítők mosásától, vasalásától, a parókia és körlete takarításáig, a növények gondozásáig bezárólag. Sajnos az egyházközség egyre kevesebb lelket számol, a fenntartás viszont változatlanul megkívánja a feladatok ellátását. Gyakorlatilag 1981-től, Frikker István halála óta nincs önálló, helyben lakó papja a falunak, ezóta küszködnek a hívek maguk az egyházközség életben tartásával.

 

Források:

Brogli János: Károlyfalva története és históriája : A régi templom elbontásáról és az új templom építéséről szóló jegyzetek az 1877-ik évben (Kovács Lajos gépiratában). – Károlyfalva, 1877-1898

Hauser Zoltán: Carolfalve, Karlsdorf Károlyfalva. – Károlyfalva, 2001

Magyar katolikus lexikon http://lexikon.katolikus.hu/K/K%C3%A1rolyfalva.html

Patay Pál: Zempléni harangok. – Miskolc, 2009.

Köszönet a segítségért az emlékek felidézésben Karajz Margitnak, Hauser Lászlónak, Deutsch Teréznek, Karajz Antalné Kopasz Annának, Nezáczki Ignácné Koritár Katónak és néhai Rák Mártonné Brogli Máriának

 

    Trifonovné Karajz Borbála, 2011

 



[1] Patay Pál: Zempléni harangok. - Miskolc : Hermen O. Múz., 2009. p. 39.