A
templomról
A római katolikus
templom a falu közepén áll, 1877-ben építtették az utca
keleti oldalába, lebontva a régit az út közepéről. A régi, első 1777-ben épült
ház alakúra, kőből, kis fatoronnyal, a főút közepén állott, ajtóval délnek, az
alvég felé, két-két sarkán hatalmas kerékvető kővel. Az út kétoldalon ment el
mellette: a nyugaton keskenyebben, a keleti oldalon szélesebben. Fából ácsolt
kis emelvény volt a kórusa, ahova a szárazkántor létrán járt föl.
1866-os térkép részlete
A
helymeghatározást vita előzte meg: az alvégesiek a régi helyén szerették volna
tartani, mert úgy szép a rálátás. A felvégesiek ezt ellenezték, mert a keskeny
úton nehezen tudtak mellette a szekérrel elmenni, illetve – ahogy a fáma mondja
– mert nem láttak tőle végig a falun. Az építés folyamatát, eseményeit a
későbbi bíró, Brogli János feljegyzésekben rögzítette. A vállalkozó
építőmester bizonyos Lángh úr volt Sátoraljaújhelyről, segédei: Mazur
Mihály kőműves-segéd mint megbízott felvigyázó, Klein József szepességi, iglói
származású kőműves-segéd, Liscsák Mihály munkavezető/pallér, Pilcz János
ácssegéd, s.pataki Markovits nevű
bádogosmester Valdmann Dávid nevű segédjével. A régi templom lebontását 1877
ápr. 16-án kezdték meg, s az újat 1878 június 10-én már fel is szentelték. A
munka a községvezető bíró, Brogli Ignác irányításával, szervezésében, a
sárospataki plébános Dessewffy Sándor felügyeletével, jóváhagyásával folyt, a
falu lakosainak közreműködésével, kétkezi munkájával, időnként nem kevés
civakodás, veszekedés és tévedés közepette. Például rosszul mérte ki az építész
a fundamentumot, kisebbre, mint a régi templomé volt, mely hiba „a sok lárma
közt a kicövekeléskor … véletlenül történt”. Az egyes munkaszakaszok eredményét
verses köszöntésekkel és egyéb, akkor szokásos módon ünnepelték, például a
letett alapkőre a mesterek és a községi elöljárók külön-külön 3-3 nagy
pörölycsapást mértek, s ez alkalomból elfenekeltek három ott lődörgő kisfiút
(Burger Ignác, Frei Ignác és legkisebbik Brogli Fülöp), hogy emlékezetes legyen
számukra ez a nap. Közösen bontották el a régi templomot, torlaszolták el a
helyet a szükséges víz összegyűjtéséhez, ásták a mészoltó gödröket, a fundamentumot,
hozták szekereikkel Ladmóczról az oltani való meszet, rakták a falakat a
kőművesek segítségével, emelték be a harangokat az új toronyba. Cselédmunkát a
bíró nem fogadott el, saját maga kellett, hogy helytálljon minden gazda a
munkában, s a bíró is nemcsak szervezte a munkát, de példamutatóan részt is
vett benne. A nyár közepére felrakták a falakat, az ősz folyamán elkészült a
torony, a bádogosok befedték az épületet, a tél folyamán végezték a belső
munkákat, december elején már az oltárkép is a helyére került. Az 1878-as évben
készültek a speciális berendezési tárgyak: padsorok, szószék, oltár, orgona,
áldoztatórács – mind minőségi szép munka –, a mesterek felkutatásában és
felkérésében feltehetőleg a sárospataki plébánosok működtek közre. Pünkösdkor
Prámer Alajos tolcsvai főesperes szentelte fel a templomot. A szentmisén
Dessewffy Sándor esperes-plébános mondott lelkesítő prédikációt, s Mocsatta
Norbert sárospataki és Nevelős Adolf károlyfalvi kántorok szólaltatták meg az
orgonát. A régi templom hátsó falának fundamentumában talált faragott kő
ládikót, melyben 3 db rézpénz és két ezüstpénz volt, az új fundamentumba is
beépítették.
Pontosan nem tudható, hogy az
egész építkezés milyen anyagi forrásból történt, de az építőanyag egy része
helyben, a falu tulajdonából adott volt, más részét (pl. meszet) vásárolták. A
segédmunkát a falusiak felajánlásban önkéntesen végezték, a mestereket viszont
fizetni kellett. A berendezési tárgyakért is fizetni kellett, egyikről-másikról
még őrzi az emlékezet, hogy kinek az adományából származik. Történt gyűjtés a
hívek körében is (a torony bádogozására pld. külön, amikor odaértek a
munkában), feltehetően a pataki egyházközség is hozzájárult, és a község is
áldozott erre a „nagy beruházásra”.
A falu
védőszentjének Nepomuki Szent Jánost választották, május 16-án van a
falubúcsú.
A
templom a sárospataki egyházközséghez tartozott, sárospataki plébánosok,
káplánok látták el a szolgálatot. A parókia megépítése, 1946 után lettünk
önálló egyházközség saját pappal.
Papjaink:
Tóth Bálint (1946-1949), Háger Sándor (1949-1953), Hoffmann János (1953-1965),
Lukács Béla (1965-1978), Frikker István (1978-1981), Poruczki Gyula
(1986-2001). 1981-86 között sátoraljaújhelyi, 2001-től újra a sárospataki
plébánia látja el a lelkészi feladatokat.
Épület,
templomkert
A templomot kőből építették,
mint akkoriban a faluban minden házat is. A követ részben a lebontott régi
templomból nyerték, részben a falu melletti kőbányákból hozták, leginkább az
éppen ezért Templombányának is nevezett Hosszúföldi kőbányából (ma már nem
lelhető fel). Stílusa egyszerű,
klasszicista templomforma, a bejáratok kerete az akkoriban a falusi házaknál is
alkalmazott szépen faragott kő keret és áthidaló. A bejárat íves tetején az
évszám: 1877.
A templom egyhajós,
közepe táján 2 mellékoltárral (az előttük lévő üres tér megbontja a padsorokat
első és hátsó traktusra), bejárata illetve előtere felett kórussal, orgonával,
a toronyban harangokkal, tetején gömbbel, afelett kereszttel. A tető és a
torony bádoggal fedett. A bádogozást Markovits nevű pataki bádogosmester
készítette Valdmann Dávid nevű segédjével. Általános, külső-belső felújítás
történt 1987-1991 között, a munkálatokat Dócs György cigándi templomfestő és
munkásai végezték.
A templom mellett álló
kőkeresztet Frei Márton és felesége Brogli Katalin állíttatták 1955-ben.
Felirata: Jézusom bízom benned.
Az 1955-ben készült felvételen fakerítés, az 1970-es évek-belin már vaskerítés
övezi a templomot s a templomkertet, melynek előre néző mívesebb részét
Szabadosi János, mint vasmunkás hívő készítette. A kereszt az alvégesi oldalon
áll, innen van a feljáró a kórusra és a toronyba. A felvégesi oldalon
kapcsolódik a templomhoz hátul a szentély mellett a sekrestye. Közvetlenül a
templomajtó mellett itt a 2. világháborúban elhunytak emlékköve áll (állították
1991-ben, Katona Rezső polgármestersége alatt), s szintén itt látható az
idetelepülés emlékére 2010-ben állított, a németországi Fekete-erdőből származó
kő, figyelmeztetve múltunkra, eredetünkre. Ennek felállítását a faluból származó
Hauser Zoltánnak, az Egri Főiskola rektorának köszönhetjük.
A kertben fű,
rózsabokor és most tuják, régebben fenyők álltak. 1879-ben, először akácfákkal
ültették körbe. Egy öreg diófát az óvoda felőli oldalról most vágtak ki éppen
(veszélyes lehetett az alatta játszó gyerekekre), de a régi hársfák mindkét
oldalon állnak még. Ugyanitt a kerítésen kívül a
Lukta-út elején néhány éve buszmegálló áll hozzátartozó paddal. A felvégesi
oldalon az iskola, azaz most már óvoda a szomszédja. A templom és az iskola a falu
közepén szolgálta, fogta össze és látta el szellem-lelki municióval a
faluközösséget. A templomkert mögött épült 1946-ban a parókia, a templomút
hosszában végig a parókia kertjével.
Szemben csúf
villanyoszlop rondít a képbe, 2006-tól viszont esti díszkivilágítás teszi
láthatóvá néhány kilométeres távolságból a templomot.
A sréhen szemben lévő
régi porta nagy diófája alatt a padon vasárnapi litánia után szívesen
üldögélnek és beszélgetnek az asszonyok.
Karajz
Antalné és Nezáczki Ignácné
Az
előtér (pitvar)
A kis előcsarnokban
baloldalt feszület, jobboldalt hirdetőtábla és az 1. világháborúban meghaltak márvány
emléktáblája. Az 1. világháború után törvény írta elő minden helység számára a
méltó emlék állítását az áldozatok emlékére. Községünk ennek így tett eleget. A
csapóajtó két oldalán szenteltvíztartó. A csapóajtót a Kanadába kivándorolt
Brogli Mátyásné Hauser Katalin csináltatta, amikor az 1950-es években
hazalátogatott. A csapóajtó lakattal van zárva, de a külső ajtó általában
nyitva van napközben, s az előtérből benézve megszemlélhető a templom. (Ha
valaki alaposabban is szeretné megnézni, a két házzal lejjebb lakó sekrestyés
szívesen kinyitja, s megmutatja.)
A
főoltár és környéke
A
főoltárt a 2009-ben elhunyt Rák Mártonné emlékezete szerint egy Deutsch …
nevezetű gazda (Deutsch Márton/Süket Marci édesapja) állíttatta egy pár csikó
áráért, így hallotta ezt a szüleitől. A szembemiséző oltárt 1978-ban állították
fel, amikor ezt a római egyház egyetemlegesen elhatározta. Az oltárkép Nepomuki
Szent Jánost, a falu védőszentjét ábrázolja. A tabernákulum két oldalán két
térdeplő angyal. Az oltárt 1989-ben aranyoztatták újra Budapesten Fürr Lajos
aranyozómesterrel. Az aranyozás a hívek adományaiból valósult meg, az oltár
baloldalán álló keresztet id. Burger Ignác aranyoztatta. A hívek minden héten
gazdagon és szépen díszítik virágokkal, ez presztízskérdés is némelyek körében,
hogy virágot, értékes virágot hozzanak a díszítéshez s azt méltó helyen lássák
viszont a másnapi szentmisén. Hajdan az első padsor előtt mindkét oldalon
áldoztatórács állt, s ez elé térdelve történt az áldoztatás. A rácsot a szembemiséző
oltár felállításával egyidőben lebontották, hogy az oltárnak helyet nyerjenek,
s mert amúgy is kevesebb a templomjáró ember, a gyerekek is beférnek a padokba.
Azóta állva sorakoznak az áldozáshoz, s utóbb az is divatba jött, hogy kézbe
kérik az ostyát. Az első padsor és az áldoztatórács között álltak régen az
alsótagozatos kislányok és kisfiúk a női illetve férfioldalon. A sekrestyés a
sekrestyeajtóból figyelte őket, hogy jól viselkednek-e, előfordult, hogy a
beszélgetőket kiállította oldalra, vagy a gyertyaoltóval a fejükre koppintott.
A szentély előtt baloldalt a szószék áll (feljárata a sekrestyéből),
jobboldalán a keresztelőmedence. A szószéket (prédikálószéket) „sárosnagypataki
lakos Nagy
Gábor asztalos mester” készítette 1877-ben. Régen minden szentmisén innen
mondta el prédikációját a pap, ma már nagyünnepekkor sem, igaz a
szentlecke-olvasó pulpitushoz elektromos hangerősítés van szerelve. A
modernizációval más régi eszközök, berendezési-szertartási tárgyak is
el-eltűnnek a szertartásokról: nem jár már a kurátor a gyertyagyújtóval fel-, s
a gyertyaoltóval eloltogatni a gyertyákat a mise elején illetve végén (a szép
régi mécsesek a parókián hevernek), sem a hosszúnyelű csengettyűs persellyel
perselyezni, mellyel a szunyókálókat is felébresztette (ehelyett a
ministránsfiúk járnak körbe kenyereskosarakkal), s ki tudja, hol van a régi
baldachin, amelyet a körmeneteken a pap fölé tartottak. Az oltárterítők
nagyobbrészt adományokból származnak, egy-egy hívő asszony egyedi vagy közös
kezemunkái. A terítőcsere rendjét részben liturgikus hagyományok szabályozzák.
A piros huzatú ülőalkalmatosságok a szentély két oldalára az 1987-91-es
felújítás alkalmával készültek, részben a vendég papok számára nagy ünnepeken,
de a miséző pap, s a ministránsok is leülnek a szertartás bizonyos részeiben.
Az angyalok mögött VENITE illetve ADOREMUS (JÖJJETEK IMÁDJUK) feliratok olvashatók. Burger György károlyfalvi származású pap mesélte, hogy gyermekkorában ministránskodás alatt sűrűn elolvasta az ADOREMUS feliratot, s nem értve a latin szöveget úgy értelmezte, hogy a barna ruhás angyalkát Ador Emusnak hívják. Az oltár közepébe kőlap alatt valamilyen ereklye van beépítve, de hogy milyen ereklye, ma már senki sem tudja.
A
ministránsok csengettyűje és kereplői
A
gyertyagyújtó- és oltó - A csengettyűs persely - 1952, a baldachin a szentélyben
A nagy mennyezeti
freskót, mely a szentháromságot ábrázolja (Atya, Fiú, Szentlélek) változatlan
formában újították fel a templomfestők az 1980-as évek végen, s ekkor új kisebb
(bárányos, keresztes) freskó is készült a szentély fölé. A falakat is
újrafestették, nem ugyanolyanra, amilyen azelőtt volt, de nagyon szépre. Az új
falilámpák beállításával együtt leszerelték a nagy mennyezeti csillárt, s
lecserélték az elektromos vezetékeket. Az ablakokba a szimpla üveg helyett
üvegtéglákat raktak.
A passióképeket szintén
a kanadai Brogli Mátyásné vásárolta. Régebben egyesével, most hármas
csoportokban vannak feltéve.
A templom padjait „sárosnagypataki lakos Nagy
Gábor asztalos mester és saújhelyi lakos Jesztrebszki János szint asztalos
mester” készítették el (1877).
A szép régi padokat a
felújítás (csiszolás) után párnákkal látták el, hogy melegebb, komfortosabb
legyen a tér – ezt szolgálták az üvegtégla-ablakok is, és a fűtés beszerelése.
Ez utóbbi az egyedüli, amely nem sikerült szépen, idétlen csúnya monstrum az utolsó
pad felett. Talán lehetett volna/lehetne esztétikusabban megoldani.
A padló sárga-barna
színű kőlapokkal van borítva, közepén rendesen futószőnyeg fedi, a padok alatti
rész köves, a szentély alját padlószőnyeggel vonták be 1978-ban.
1980-as évek, még a felújítás előtt
Mellékoltárok
A női oldal mellékoltára a Lourdes-ban
megjelenő Máriát ábrázolja Benadette-tel, körülötte kis köszönet- és
hálatáblák, előtte persely. A karácsonyi időszakban ide elé van állítva a
betlehem, régebbi időkben itt álltak mise alatt a felsőtagozatos lányok.
A férfioldalon: Jézus
szíve-oltár. Ez utóbbit Rák István állíttatta, aki 1927-1940 között a falu
bírója volt; ez szintén Rák Mártonné közlése, aki a hajdani bírónak unokája
volt, tehát megbízható forrás. Ez előtt van elkészítve a húsvét előtti héten a
szentsír. Itt álltak régen a mise alatt a felsőtagozatos fiúk. Ebbe az oltárba
is volt valamilyen ereklye téve, mint általában a miséző oltárokba. Brogli
Ferenc, károlyfalvi születésű budapesti pap – ha itthon volt – gyakran mondott
ez előtt csendes misét, miközben a falusi pap a főoltárnál misézett.
Nagy ünnepeken, ha túl
sok az áldozó és vendégpapok is vannak, ők a mellékoltároknál áldoztatnak.
A templomi ülésrend,
helyrend egyébként szigorú és szabott volt: régen
baloldalon a nők, jobboldalon a férfiak foglaltak helyet. A kisiskolások az
első pad és az áldoztatórács között, a nagyobb iskolások a két mellékoltárnál
álltak. A padokban életkor szerint foglaltak helyet az emberek, elől a fiatal
lányok, fiúk, mögöttük még a mellékoltárok előtt a fiatalasszonyok,
fiatalemberek, a mellékoltárok körül a középkorúak, hátul az öregek. Ezt az
utat mindenki megjárta, ahogy haladt felette a kor, s az utolsó állomás innen a
temető volt.
A bejáratnál a női
oldalon rögtön kezdődnek a padsorok (elcsúfítva a fűtőtesttel, s egy padsort
kettéosztva a kórus tartóoszlopával), a férfi oldalon azonban kis szabad tér
van, ahol szent Antal szobor persellyel, más kis oltárkák szobrokkal, takarító
kellékeket rejtő szekrényke, szenteltvizes hordócska áll.
Kórus
A kórusra szép régi
kőkeretes ajtón át fa csigalépcső visz fel. Az orgonát „Országh Sándor
úr pesti orgonaműves” készítette, 1878-ban az új templommal együtt szentelték
fel június 10-én, s az ünnepélyes
alkalommal Mocsatta Norbert s.pataki orgonista és Nevelős Adolf helybeli
kántortanító szólaltatták meg. Jelentős
kántorai voltak a későbbiekben a 20. század folyamán Kovács Lajos kántortanító,
Létray Ferdinánd, Hauser Antal, Hochvárt Vendel, Hauser Imre, alkalmanként a
hazatérő Tóth Barna, s most már hosszabb ideje Szebényi Gáborné Deutsch Zsuzsa.
Az orgonát fújtatóval
hajtották, nagyobb erősebb fiúk voltak ebben a kántor segítségére. A régi
orgonát 1971-ben villamosították, 1985-ben majd 2007-ben felújították. A kórus férfioldalán
két sor pad áll. Innen szokás szerint férfiak hallgatják végig a szentmisét, s
erős jó hanggal segítenek a kántornak az éneklésben. Az orgona mögött ajtó
választja el a két részt, s a női részre régebben csak a zenében, éneklésben
közreműködők mehettek át, s rendszerint be is zárták az ajtót. Ők voltak: a
kántor, a fújtató és az énekkar, a passióéneklők. A régebbi időkben a
plébánosok énekkart szerveztek, például Tóth Bálint a Mária-lányokból.
Az
elrejtett fújtató és a fújtatódobogó, amelyen állva lábbal nyomták a pedált
Torony,
padlás
A toronyban három
harang függ.
Még a
régi templomba 1795-ben öntettek harangot, melynek átmérője 42,5 cm,
domborművei: 1. Kereszt 2. Nepomuki szent János. A harang koronájának fülei
emberfej alakúak. Feliratai: „SUMPTIBUS ET PER USU KÁROLYFALVA 1795”
(Károlyfalva költségén és használatára 1795) „FVSA FVM PER ROSALIA IŰSTEL
AGRIAE”. (Jüstel Rozália egri műhelyében öntötték). Másik harang is volt a régi
templomban, mert a bírói feljegyzés szerint a régi harangokat 1877. október
3-án helyzeték át az új toronyba.
Az új
templomba 1898-ban vásároltak harangot közadakozásból. Ezt s a másik régit
feltehetőleg hadi célokra elrekvirálták a világháború idején. 1922-ben újra
harangot állítottak. Ezt Seltenhofer Frigyes Fiai harangöntő gyárában öntötték
Sopronban, súlya 220 kg, domborműve Szűz Máriát ábrázolja. Felirata: „Isten
dicsőségére és a boldogságos szűz tiszteletére adományozták a károlyfalvai és
az Amerikában élő károlyfalvai rom. kath. hívek 1922” (a forrásban, Patay Pál
munkájában így szerepel, valójában 1923!) A pártán: „Szűz Mária Isten anyja
könyörögj értünk. 4073 sz.” Ez a nagyharang most.
A
toronyban lévő harmadik harang átmérője 39,1 cm. Ez az un. kisharang.
Feliratai: „Engedjétek hozzám jönni a kisdedeket Károlyfalva 1935” A másik
oldalon: „Ez áldozat tőlünk, fogadd el Istenünk. Id. Rák Márton és neje Hauser
Katalin és gyermekei: R. József, R. Magdolna, R. Márton, R. Róza, R. Ignác, R.
Lajos. Öntötte Szlezák Ráfael, harangöntő mester Budapesten.”[1]
Könnyebb azonosíthatóság végett: Rák Dénes és Lajos nagyapja és családja
állíttatta.
A harangok már nem eredeti állásukban
függenek, ugyanis ahogy kikopott, fordítottak rajtuk, így a feliratok csak
részben és nehezen olvashatók, s a domborművek sem mind láthatók.
A harangokat
1976-ban villamosíttatták Rák Rozália apáca adományából. Azelőtt kötéllel
harangoztak, ez a sekrestyés (kurátor, harangozó) illetve a családja feladata
volt, gyakran segítettek neki ebben a ministráns fiúk.
A régi
világban tűzőrség célját is szolgálta a torony: aratás-cséplés idején iskolás
leányok voltak beosztva szolgálatba, s figyelték a toronyból, nem keletkezett-e
valahol tűz. Ez esetben rögtön meghúzták volna a harangot vészjelzésképpen
(félreverték a harangot). A következő esetekben harangoztak:
1. Reggel 6-kor, déli 12-kor és este 8-kor az idő múlásának jelzésére
illetve imádságra harangoztak, ilyenkor el kellett imádkozni a híveknek
magukban, vagy ha együtt voltak, akár közösen az Úr angyala kezdetű imádságot.
A mezőn dolgozók ekkor letették a kapát, szerszámot, levették a sapkát,
kalapot, s elmondták magukban az imádságot.
2.
Szentmisére híva régen
háromszor harangoztak: egy órával a mise előtt 1 haranggal a készülődésre, fél
órával a mise előtt 2 haranggal az indulásra figyelmeztetve, a beharangozás
pedig három haranggal történt, s az már a papnak szólt, a kezdést jelezte. Ma
egyszerűbb megoldások vannak.
3.
Halálesetkor a halottért
(illetve a haláleset hírüladása végett is) harangoztak, ha
délelőtt történt, még aznap, ha délután, akkor másnap délig. A harangozást az
elején háromszor szakították meg, ha férfi halt meg, kétszer, ha nő. Régebben a
temetés alatt is harangoztak. Valaki a templomtoronyban maradt, s amikor a
Ments meg engem uram kezdetű gyászéneket kezdték énekelni a temetés folyamán, a
kurátor a szertartástól távolabb a füstölővel körözve jelzett a várakozónak,
hogy húzza meg a harangot. Ez a szokás elmaradt, bár a mobiltelefonok korában
egyszerűen megoldható lenne, s emelné a szertartás szépségét.
4.
Nagy vihar esetén a felhők szétverésére,
a jégeső megelőzésére harangoztak.
5.
Tűz jelzésére ˇfélreverték” a
harangot. Emlékezetes a hatvanas évekből az a vasárnap délutáni tűz, amikor a
csűrök gyulladtak meg a Rákóczi út bal oldalán, éppen délutáni litánia volt a
templomban, s Rák Márton (Pöttyös) szakította meg, amint bejött a templomba: -
Emberek, tűz van! felkiáltással. A litániának természetesen vége szakadt, s
szaladt mindenki oltani, nézni.
Kilátás
a toronyból a Hosszúhágóra
Az 1950-es években egy
alkalommal, amikor bál volt az iskolában (a Tanácsháza még nem épült meg) olyan
szélvihar kerekedett, hogy levitte a torony gombját és keresztjét. Mikor visszatették,
a gyerekeknek karamellát dobáltak le, folytatva a régi hagyományt, hogy a
nevezetes eseményeket valami különlegességgel tegyék emlékezetessé.
A templom padlásán,
ahol nincs világítás – ez érdekes módon valahogy kimaradt a nem oly régi felújítás
idején is - elhanyagolt állapotban régi szakrális tárgyak hevernek. Érdemes
lenne méltó környezetben, például a lakatlan parókia egy helyiségében helyet
adni ezeknek, s más a parókia épületében elfekvő tárgyaknak is – mintegy
egyháztörténeti kiállításként – ezzel is megbecsülve magunkat is, és buzgón
hívő elődeinket is. Az egész lakatlan parókiát célszerű lenne valamiféle
faluházként, tájházként, közösségi házként működtetni, hasonlóképpen, mint a
taliándörögdit „Ősök háza”-ként működtető Szőke András - a
kisebbségi önkormányzat faluház-terve ugyanis
(pénz vagy akarat híján?) nem látszik életképesnek.
A
régi kereplő (recsa)
Sekrestye
A sekrestyében a
szentmise és a különböző szertartások lebonyolításához szükséges kellékek
vannak, itt készülnek elő a pap és a ministránsok a szentmisére a sekrestyés
segítségével, ez az ő birodalma, „munkahelye”.
Itt történik a hívek gyóntatása is.
Az ódon szekrény fiókjaiban a szertartásokhoz szükséges
kellékek sorakoznak.
A textilnemű - ruhák, karingek, stólák, terítők, stb. –
részben vállfákon (a naponta használatosak), részben fektetve (a régebbiek,
szebbek, mívesebbek vagy már használaton kívüliek) a nagy szekrény speciális
fiókjaiban.
Az egyik szekrényajtó
belsején régi ceruzás feljegyzések olvashatók: régi szép folyóírással hétről
hétre, ünnepről ünnepre az áldozáshoz járulók száma, s az összesítés is: 1040
áldoztatás volt az év folyamán, hogy ez melyik év volt az sajnos nem derül ki
vagy már lekopott a felírás. A számolás valószínűleg a ministránsok feladata
volt, akik a tálcát tartják az áldoztatáskor, s a statisztikát a sekrestyés
írhatta. Az egyik sekrestyés saját nevét is felírta az ajtó belsejére: Rák
Márton kurátor volt 1933-tól.
A régi nagy szekrény
valószínűleg ide készült, és abszolute funkcionális. De időközben szűknek
bizonyult mint tárolóhely, s a kései utódok így-úgy kiegészítették a
berendezést, bizony nem mindig a szép régi darabhoz igazodva. A helyiség maga
is felújításra szorul, a nyílászárókon besüvít a szél, behord a hó, fűtés
nincs.
Sekrestyések
(harangozók, kurátorok) voltak, amíg az emlékezet illetve a fenti forrás
visszanyúlik:
Rák Márton 1933-tól,
Brogli István (Pos Pista bácsi) az 1940-es években, Lauber Ignác majd Rendes
József az 1950-es években, Deutsch Márton (Süket Marci), Kisgáti Fülöp az
1960-as években, veje Tóth László utána az 1970-es években (sokat segített neki
felesége Kisgáti Katalin), majd a szemben lakó Hauser Imréné Jaskó Magdolna, s
a 2000-es évek közepétől Karajz Margit. Lám, elnőiesedett a „szakma”. (Az
időmeghatározások hozzávetőlegesek)
A templom takarítása hetente visszatérő
feladat. Általában a hívek végzik, 2-3 családonként, haladva az alvégtől a
felvégig, s tovább a többi utcákon – nem pontos beosztás szerint, hanem
továbbmondva illetve figyelve, mikor ki következik. Sok feladat hárul a
mindenkori sekrestyésre, főképpen az egésznek az irányítása, összefogása, de
gyakorlatilag is sok minden őreá marad. A sekrestyés régebben fizetett funkció
volt, jelenleg jószolgálatból végzi Karajz Margit, ezt tekintve aránytalanul
sok munkát vállal magára a terítők mosásától, vasalásától, a parókia és körlete
takarításáig, a növények gondozásáig bezárólag. Sajnos az egyházközség egyre
kevesebb lelket számol, a fenntartás viszont változatlanul megkívánja a
feladatok ellátását. Gyakorlatilag 1981-től, Frikker István halála óta nincs
önálló, helyben lakó papja a falunak, ezóta küszködnek a hívek maguk az
egyházközség életben tartásával.
Források:
Brogli János:
Károlyfalva története és históriája : A régi templom elbontásáról és az új
templom építéséről szóló jegyzetek az 1877-ik évben (Kovács Lajos gépiratában).
– Károlyfalva, 1877-1898
Hauser Zoltán:
Carolfalve, Karlsdorf Károlyfalva. – Károlyfalva, 2001
Magyar katolikus
lexikon http://lexikon.katolikus.hu/K/K%C3%A1rolyfalva.html
Patay Pál: Zempléni
harangok. – Miskolc, 2009.
Köszönet a segítségért az emlékek felidézésben
Karajz Margitnak, Hauser Lászlónak, Deutsch Teréznek, Karajz Antalné Kopasz
Annának, Nezáczki Ignácné Koritár Katónak és néhai Rák Mártonné Brogli Máriának
Trifonovné Karajz Borbála, 2011